Reclame
Bekeken: 466x

Toen de brug over het kanaal bij Driehuizen werd vervangen, konden fietsers en voetgangers gebruikmaken van een noodbrug. Daarna is de discussie weer aangezwengeld over de mogelijke plaatsing van een tweede brug. Die komt er niet, maar gevolg is nu wel dat de wegconstructie in het dorpje wordt vernieuwd.

Begin 2017 diende de gemeenteraad van Alkmaar een motie in om de haalbaarheid van een tweede brug in Driehuizen te onderzoeken. Aan het dorp ligt de enige autobrug over de Schermer Ringvaart, helemaal van de N244 tot aan Grootschermer. Verder is er alleen een houten bruggetje een paar kilometer verderop. Druk is het niet in het dorp, maar het zware verkeer zorgt voor trillingen en de oudere bebouwing is daar gevoelig voor. Het college van B&W gaf gehoor en liet een verkeersonderzoek doen.

Van alle voertuigen op de Driehuizen (de weg heeft dezelfde naam als het dorp zelf) en het aansluitende Oudelandsdijkje was 4 procent landbouwverkeer en 1 procent vrachtverkeer. In absolute getallen ging het op de gemiddelde werkdag om zo'n 20 landbouwvoertuigen en enkele vrachtwagens. (tekst loopt door onder de foto)

Luchtfoto van een Nederlands landschap met groene velden, enkele huizen en een kanaal dat door het gebied loopt, omringd door wegen en landerijen. Het dorp Driehuizen vanuit de lucht (2018, Wikipedia)


Eind 2017 verving het waterschap de brug bij Driehuizen. Langzaam verkeer kon over een noodbrug. Na afloop vroeg een werkgroep in het dorp om een gemeentelijke enquête over een permanente brug om zwaar verkeer uit het dorp te houden. Iets meer dan de helft van de 63 respondenten zag dit niet als een oplossing voor. Een derde vond van wel en de rest had geen mening.

In die periode had de werkgroep een trillingsonderzoek laten doen bij een van de huizen. Op basis daarvan heeft de gemeente een second opinion uit laten voeren, waaruit bleek dat de belasting op het huis inderdaad te hoog was. Dit leidde tot een weg- en bodemonderzoek. Deze zomer concludeerde bureau Equipe dat de bodem makkelijk vervormt en ongelijkmatig verzakt. Daarnaast is de weg deels ongefundeerd, en is de fundering die er wel ligt van uiteenlopende kwaliteit.

Tel daarbij op dat de meeste woningen uit de negentiende eeuw stammen en minder stevig staan. Bovendien was de Driehuizen op meerdere plekken, met name rond putten en kolken, verzakt. Dit leverde nog eens extra trillingen op.

Op advies van Equipe laat de gemeente de wegconstructie helemaal vervangen. Op korte termijn zullen de kuilen in de weg worden hersteld. (foto: Google)
Pin It
Reclame

Agenda