Reclame
Bekeken: 261x

Bekende Nederlanders. Altijd goed voor de opkomst bij een evenement: de zaal is dan zomaar voller. In de kleine zaal van theater De Vest zaten maandag 180 mensen die zich nauw betrokken voelen bij het toerisme in de regio. Zij luisterden aandachtig naar Els van Roode, beter bekend als Who Els uit het populaire RTL-programma B&B Vol Liefde. Voor die aanwezigen had ze nog wel wat tips over gastvrijheid.

Hart van Noord-Holland&Partners - de paraplu waaronder Alkmaar Marketing, Bergen Marketing en VVV Alkmaar vallen - trapt jaarlijks het nieuwe toerismeseizoen af. Maandag werd in de Vest bekend gemaakt wat de toeristische trends zijn voor de komende jaren. "Die trends zien er voor de regio Alkmaar perfect uit", vertelde directeur Ger Welbers aan iedereen die het horen wilde.

Tot 2035 wordt een landelijke groei van het toerisme verwacht van 37%. Een deel daarvan, 13%, komt voor rekening van de binnenlandse toerist die niet in deze regio woont, de rest komt van buiten Nederland. De Nederlandse toerist blijft wel de grootste groep, maar de buitenlandse toerist is met een inhaalrace bezig. (tekst loopt door onder de foto)

Twee mensen zittend voor een scherm met de tekst "Gastvrijheid" en een verlichte letters "Toeristische Aftrap 2025". Theater De Vest in Alkmaar was maandag het toneel voor de aftrap van het nieuwe toeristisch seizoen in de regio Alkmaar. (foto: Marco Schilpp)


Het overgrote deel van de buitenlandse toerist blijft komen uit de buurlanden: België en Duitsland, en in iets mindere mate het Verenigd Koninkrijk of andere Europese landen. Waar Welbers zo enthousiast van wordt, is het profiel van de toerist die de regio Alkmaar opzoekt: "Wij verwelkomen hier het liefst toeristen die graag terugkomen, we hebben het liefst dat ze meerdere nachten verblijven en we zien graag dat ze meer dan gemiddeld wat kunnen besteden in de regio."

Die toerist blijkt de weg naar de regio goed te vinden. Het geheim om een toerist vaker te laten terugkeren, is volgens Welbers dat de toerist echt voelt dat ze hier welkom zijn. "Wij moeten uitblinken in gastheerschap. Els van Roode is jarenlang KLM-stewardess geweest. Bij KLM moeten ze snel passagiers inschatten, heel snel aanvoelen hoe deze wil worden behandeld en wat deze prettig vindt. Daar kunnen onze toeristische ondernemers altijd wat van opsteken." (tekst loopt door onder de foto)

Een presentatie in een theaterzaal met een scherm en de tekst "Toeristische Altrap 2025" op het podium. 180 ondernemers uit de toeristische sector en andere betrokkenen waren naar theater De Vest in Alkmaar gekomen voor de Toeristische Aftrap 2025. (foto: Marco Schilpp)


Over gastvrijheid wist 'Who Els' inderdaad enkele aansprekende voorbeelden te geven, die door de aanwezige gastheren - en vrouwen werden meegenomen naar hun eigen hotel, AirBnB of vakantiepark. "Wees gewoon altijd aardig", was zo'n eenvoudige tip van Els. "Je weet nooit wat mensen net hebben meegemaakt of waar ze naar onderweg zijn. Mogelijk zijn ze net onderweg naar de begrafenis van hun moeder...."

Ook interessant waren haar ervaringen met social media. Els van Roode heeft daar tienduizenden volgers en krijgt ook vaak te maken met extreme negativiteit. Veel hotels voelen zich vaak gechanteerd door gasten die negatieve recensies plaatsen of daarmee dreigen in de hoop daarmee korting of andere voordelen binnen te slepen. "Kill het met positiviteit", was de kern van haar tips aan de ondernemers in de toeristische branche.

Als de toeristische ondernemers nog meer willen opsteken hoe zij de beste service en gastvrijheid kunnen bieden, dan zouden ze een weekendje Drenthe voor zichzelf kunnen boeken. Booking.com heeft die regio betiteld als een van de meest gastvrije regio’s ter wereld, op basis van positieve reviews op de boekingssite. Dichter bij huis scoort Schoorl een mooie tweede plek op de ranglijst van gastvrije 'steden'.

Alkmaar doet het ook niet slecht in dat lijstje. Het verdiende dankzij de vele positieve reviews van toeristen die hun ervaring deelden een zesde plek. Egmond aan Zee scoort juist weer goed in een lijstje van Booking.com waar de meest gewaardeerde accommodaties van Nederland zijn te vinden. (tekst loopt door onder de foto)

Twee mensen zitten op een podium en houden microfoons vast tijdens een gesprek. Directeur Ger Welbers in gesprek met 'Who Els' Els van Roode, BN'er dankzij B&B Vol Liefde. (foto: Marco Schilpp)


Het stemt directeur Welbers vrolijk. Hij wil de groei van het toerisme vooral in de segmenten van bezoekers die weinig overlast geven voor de inwoners en geen druk geven op de leefbaarheid. Spreiding van het toerisme over de hele regio ziet hij daavoor als essentieel: "We moeten koesteren dat het toerisme groeit in balans met de omgeving. Met de doelgroep die we nu naar deze regio weten te trekken, moet dat zeker lukken. Een toerist die al vaker in deze regio is geweest, laat zich makkelijker bewegen om ook eens andere plekken te bezoeken dan de kaasmarkt of de Schoorlse Duinen."

Het afsluitende interview van Ger Welbers met de voormalige KLM-stewardess maakte duidelijk dat Els van Roode en de directeur van de regionale toerismepromotor de passie delen voor het gastheerschap in de toeristische sector. Gelukkig vergat Welbers ook niet de belangrijkste vraag te stellen aan Els van Roode waar heel Nederland nieuwsgierig naar blijft, na haar doorbraak als BN'er in het tv-programma B&B Vol Liefde: "En heb je inmiddels een relatie? Ik vraag dit voor een vriend." Op de Vraag der Vragen van deze middag was haar antwoord: "Ik ben nog steeds single."

(alle foto's: Marco Schilpp)
Pin It
Reclame

Agenda