Reclame

"Ach, ik vind het leuk werk en ik ben nog gezond." Timmerman Sjoerd Gravendijk had eigenlijk al met pensioen gekund. De 67-jarige Fries krijgt sinds kort AOW, maar zijn werkgever, de firma Oosterhof Holman uit Harlingen, heeft hem gevraagd om nog anderhalf jaar langer te blijven. Er zaten namelijk nog een paar echt ambachtelijke klussen aan te komen. Zoals de vervanging van de hameipoort van de Bathbrug, het ophaalbruggetje aan de Mient in Alkmaar.

Dinsdagochtend verschenen in alle vroegte de eerste mannen in oranje jassen op het Waagplein. Zij plaatsten een grote kraan naast de Bathbrug. In een van de oranje jassen is ook projectleider Joost van Blokland van Stadswerk 072 te vinden. "Dit is wel een van onze mooiste bruggen. We vervangen regelmatig de poorten van onze bruggen, maar deze staat wel op een van de mooiste plekken van Alkmaar. En ik denk dat dit wel een van onze mooiste en duurste poorten is", stelt de projectleider: "Qua franjes en alles wat erop zit. Hier zitten hele mooie oren aan, en prachtige ornamenten."

De verantwoordelijkheid om het nieuwe exemplaar net zo mooi te maken, ligt bij timmerman Sjoerd. Voor hem is het werk al een aantal weken geleden begonnen. In de werkplaats in Harlingen maakte hij een compleet nieuwe hameipoort, hopelijk opnieuw met mooie oren. Die is al voor 90 procent klaar, de komende weken hoeven alleen de versierselen en het ijzerwerk van de oude poort te worden overgezet. (tekst gaat verder onder de foto)

Bouwplaats met kraan en stalen constructie voor historische gebouwen in een stadscentrum. Tergend langzaam wordt de Bathbrug gedemonteerd. De brugdelen gaan op transport naar Harlingen. (foto: Streekstad Centraal)


Aan het maken van de nieuwe hameipoort kwam geen computer te pas. "In het verleden hebben ze wel eens geprobeerd om zulk werk te laten maken met een computergestuurde freesbank, maar dat klopte van geen kant. Zoiets kun je wel met staal doen, maar niet met hout, want dat werkt. We moesten het toen met de hand weer helemaal opnieuw doen."

Sjoerd breekt het interview af, want hij is nodig voor het hijswerk. Samen met zijn timmermaat Dion Schoenmaker hijst hij zich in een tuigje om zich te zekeren. Met een hoogwerker laten de vaklieden zich afzetten op de balans van de Bathbrug. Om de lieren van de kraan te bevestigen aan het bovenste brugdeel, is opnieuw een timmermansoog nodig. Alle lieren moeten gelijktijdig op spanning komen.

Nieuwsgierige omstanders krijgen het koud tijdens de tergend langzame operatie. Onder de belangstellenden onder meer Omroep Fryslan, die opnames maakt voor een tv-reportage over de chauffeur van de vrachtwagen. (tekst loopt door onder de foto)

Bouwvakker in oranje jas en gele helm staat op een hoogwerker voor een gebouw. Sjoersd haalt de kettingzaag door de bestaande hameipoort. Hij heeft immers toch al een nieuwe klaarliggen in Harlingen. (foto: Streekstad Centraal)


Want het transport, dat is ook nog wel een operatie. Het gaat om speciaal transport vanwege de breedte. Dat mag pas na 20:00 uur de weg op. Het mag niet over de Afsluitdijk, daarom rest een omweg van 4,5 uur over Amsterdam. Maar de brugdelen beginnen alleen aan hun reis als de vrachtwagen de eerste bocht kan maken bij de Marktstraat en de Gedempte Nieuwesloot. Voorlopig staat daar nog een auto geparkeerd op een plek die nodig was om de draai te maken.

Als het dinsdagavond lukt om de brugdelen in Harlingen te krijgen, heeft Sjoerd nog twee weken de tijd om het ijzerwerk en de versierselen over te zetten op de nieuwe hameipoort. Dan is hopelijk ook de balans opgeknapt en opnieuw geschilderd.

Op 25 februari duikt het groot transport met de oranje jassen uit Harlingen opnieuw op in Alkmaar om de vernieuwde brugdelen terug te plaatsen. "De levensduur van de Bathbrug is dankzij dit groot onderhoud weer met 30 jaar verlengd", zo hoopt projectleider Van Blokland.
Pin It
Bekeken: 710x
Reclame

Agenda