Reclame

Misschien niet verrassend, maar de kogel moest wel nog even door de hele kerk. De HugoHopper kan tot en met 2028 rekenen op steun van gemeente Dijk en Waard. Er komt een nieuw meerjarencontract en voor dit jaar is 430.000 euro gereserveerd. "Door voor meerdere jaren een overeenkomst te sluiten geeft dat rust en duidelijkheid aan het bestuur en alle vrijwilligers."

De HugoHopper van Vervoersvereniging Dijk en Waard "draagt bij aan een stevige sociale basis en meer sociale contacten", stelt het college van B&W, en is al sinds 2010 een "zeer gewaardeerde voorziening als alternatief voor het Wmo-vervoer". Daarnaast is het college tevreden over de vervoersvereniging en de samenwerking.

De reizigersaantallen voor de lijndiensten kelderden tijdens corona, maar zijn nu weer bijna terug op het oude peil en de verwachting is dat de stijgende trend doorzet. Het deur-tot-deur vervoer is nu zó populair dat reizigers soms bot vangen als ze willen reserveren, ondanks dat er zo'n 175 vrijwilligers verboden zijn aan de vereniging en er geïnvesteerd is in extra busjes. Recent nog is een elektrische rolstoelbus aan het wagenpark toegevoegd. (tekst gaat verder onder de foto)

Vrijwilliger Johan de Jong rijdt graag met de HugoHopper. Hij helpt mensen graag en hij beleeft plezier aan de sociale contacten. (foto: Streekstad Centraal)


Dat het deur-tot-deur vervoer regelmatig aan zijn taks zit, zit gemeente Dijk en Waard in de weg. Die wil graag dat mensen die Wmo-vervoer (Wet maatschappelijke ondersteuning) en de Regiotaxi gebruiken 'overstappen' op de deur-tot-deur HugoHopper. Dat is goedkoper voor de gemeente.

Maar dan moet er dus wel capaciteit vrij komen. Dat wil de gemeente voor elkaar krijgen door mensen die de deur-tot-deur dienst benutten op hun beurt te prikkelen om 'over te stappen' naar gebruik van de lijndiensten.

Het nieuwe meerjarencontract wordt binnenkort ondertekend door de gemeente en de vervoersvereniging, en het moment zal worden benut om de mogelijkheden en voordelen van de HugoHopper nog eens onder de aandacht te brengen.
Pin It
Bekeken: 214x
Reclame

Agenda