Reclame

Bij de gemeente Heiloo moeten ze er zo langzamerhand moedeloos van worden. De Vennewatersweg tussen de Kennemerstraatweg en het sportpark moet op de schop, maar stikstofregels spelen de geplande reconstructie al jaren parten. Een eerder bestemmingsplan voor het werk sneuvelde bij de Raad van State.

En nu wordt een stokje gestoken voor een geitenpaadje dat de gemeente Heiloo wilde bewandelen. Het is de nieuwste overwinning van de Stichting Heilloze Weg: "Er wordt gewoon een vuil spelletje gespeeld."

De gemeente Heiloo wil al jaren een deel van deze weg opnieuw inrichten omdat hij nu 'door alle ontwikkelingen in Heiloo de extra verkeersdrukte niet goed aan kan'. Die drukte wordt verwacht door de komst van nieuwe woonwijken en de extra afslag A9. Daarom wil de gemeente onder meer dat er ontsluitingen komen aan de Vennewatersweg voor de nieuwbouwwijken Zuiderloo en Zandzoom. (tekst gaat door onder de foto)

De spoortunnel in de Vennewatersweg had het begin moeten zijn van een totale reconstructie, maar het liep anders. (foto: Streekstad Centraal)


Er kwam in 2020 een nieuwe tunnel die in 2022 al klaar had moeten zijn, maar de Raad van State vernietigde het bestemmingsplan. De herinrichting zorgt voor extra stikstofneerslag. Daarop werd de geplande reconstructie opgesplitst in kleinere projecten, zoals de aanpassing van nutsvoorzieningen en de aanleg van vijf rotondes. Voor de deelprojecten zijn dan afzonderlijke omgevingsvergunningen nodig en die zijn nog steeds niet verleend.

Els Meurs van de Stichting Heilloze Weg verzet zich tegen de aanpassingen aan het wegennet in het zuiden van Heiloo. "Die doorgaande weg vanaf de A9 naar Egmond-Binnen gaat er nooit komen", zegt ze stellig. "De stikstofregels zijn nog strenger geworden. Door het project in stukjes te knippen, denken ze onder de stikstofnormen te blijven, maar dat is natuurlijk onzin." (tekst gaat door onder de foto)

De aanpassingen aan het wegennet in Heiloo-Zuid vindt de gemeente nodig voor het extra verkeer vanwege de nieuwe woningen in Heiloo-Zuid en de aansluiting op de A9. (foto: gemeente Heiloo)


Leden van de stichting zagen Liander al bezig met kabels en leidingen aan de Vennewatersweg ter hoogte van de Weegbree: "Dat is dus fout." Volgens hen kan dat niet als de vergunning nog niet is verstrekt. Daarom stapten ze naar de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord met het verzoek om te handhaven. Die gaf de stichting gelijk en legde het werk voor onbepaalde tijd stil. "Overheden moeten zich ook aan de wet houden", stelt Meurs. "Ze denken soms dat ze boven de wet staan, maar wij laten ze merken dat dat niet het geval is."

De stichting verwacht dat de Omgevingsdienst alle activiteiten en werkzaamheden aan de Vennewatersweg in onderlinge samenhang en combinatie beoordeelt. Voorlopig zijn ze blij met deze stopzetting. Als de vergunningen er zijn, stapt de stichting waarschijnlijk opnieuw naar de rechter. "Dat ligt wel in de lijn der verwachting."

Volgens Meurs speelt de gemeente Heiloo gewoon een vuil spelletje, door te proberen zoveel mogelijk van de reconstructie uitgevoerd te hebben voordat de zaak bij de Raad van State dient. Dat wil Stichting Heilloze Weg zien te voorkomen: "Ze zijn van ons voorlopig niet af."


Zandzoom en afslag A9

De gemeente Heiloo is al een aantal keer door de Raad van State op de vingers getikt. Eerder bepaalde de Raad al dat het plan voor de nieuwe wijk Zandzoom - met bijna 1.300 woningen tussen Heiloo en Limmen - niet mocht worden uitgevoerd. Volgens de gemeente is het plan nog te repareren, maar levert de uitspraak vooral vertraging op.

Ook de plannen voor de afslag A9 sneuvelden vanwege de strengere stikstofwetgeving. De afslag zou Heiloo met de snelweg verbinden: een plan waarover al sinds 1962 gediscussieerd wordt. Ook deze afslag moet er volgens de gemeente nog steeds komen, onbekend is wanneer.

In 2015 werd 33 miljoen euro gereserveerd voor de aanleg van afslag Heiloo, waarvan 12,1 miljoen door de Provincie. Die stelde dit bedrag ook meteen als maximum. Gemeente Alkmaar legde 9,5 miljoen in, Heiloo 8,5 miljoen en Castricum 2,9 miljoen. Daar kwamen sindsdien bij kosten voor een fietsverbinding van 1,2 miljoen en reconstructie van de Kanaalweg van 2,8 miljoen. Ondertussen wordt het project duurder en duurder want stijgende bouwkosten, inflatie, etc. De laatste raming is 55 miljoen euro.


Pin It
Bekeken: 505x
Reclame