Het zou een alternatief kunnen zijn voor de veelbesproken Lelylijn tussen de Randstad en het noorden: een spoorlijn van Alkmaar naar Leeuwarden, recht over de Afsluitdijk. Maar de onderzoekscommissie die naar deze en andere oplossingen heeft gekeken adviseert om het niet te doen. "Het brengt de hoogste kosten met zich mee."
In oktober vorig jaar leidde het tot opgetrokken wenkbrauwen, en tot een sprankje hoop bij spoorliefhebbers in de regio: de lang gekoesterde wens om een spoorlijn te bouwen op de Afsluitdijk lag weer op tafel. Aan die spoorlijn werd ooit vol goede moed begonnen toen de Afsluitdijk net klaar was, maar de verbinding is er uiteindelijk nooit gekomen.
Die oude plannen zijn nu nog eens met een moderne bril bekeken door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De Lelylijn staat hoog op het verlanglijstje en de route via Alkmaar en Heerhugowaard zou een interessante uitvoering kunnen zijn. Maar het ministerie toont zich kritisch: "Het Afsluitdijkalternatief scoort zowel qua reizigersaantallen als qua reistijd vanuit Groningen aanzienlijk minder goed", zo blijkt uit de vergelijking. (tekst gaat door onder de foto)
En dan is dat 'Afsluitdijkalternatief' ook nog eens heel erg duur: "Het Afsluitdijkalternatief brengt de hoogste kosten met zich mee." Sluizen waar tunnels onder moeten worden aangelegd zijn één van de grote obstakels. "De kosten voor de aanleg voor het Afsluitdijkalternatief worden nu geraamd op 17,2 miljard euro", becijfert het ministerie, dat een 'bandbreedte van 12,7 tot 21,4 miljard' aanhoudt.
En dat zijn dan alleen nog maar de aanlegkosten. Ook de onderhoudskosten die een spoorlijn over de Afsluitdijk en met diepe boortunnels met zich meebrengt zijn hoog, ziet het ministerie. Té hoog. Andere opties zijn veel goedkoper.
De eerdere plannen lieten sporen na in het landschap, zoals de 'sleuf' die op het eiland Wieringen werd gegraven bij Westerland. Inmiddels ligt een deel van de N99 in die sleuf. En zo zal het dus blijven, want de spoorlijn naar Friesland haalt het ook deze keer niet.