Reclame

Achter de schermen is de laatste tijd veel veranderd aan de veerdienst tussen de Bierkade en de Eilandswal in Alkmaar. Kees Nieuwland verkocht de dienst aan gemeente, die de bemanning uitbesteedde aan Swets ODV Maritiem. Voor een nieuw contract bood alleen Swets zich aan, met een veel te hoog prijskaartje. De gemeente heeft daarop besloten om de complete veerdienst onder te brengen bij Stadswerk072.

Inwoners van het Rooie Dorp kennen Kees Nieuwland wel. Heel wat jaartjes was hij eigenaar en schipper van de Wal-Nood 1 en 2. Op 1 januari 2023 verkocht hij zijn veerdienst aan gemeente Alkmaar en ging hij het als schipper wat rustiger aan doen. Swets ODV Maritiem kreeg een contract tot 1 juli 2024 voor de bemanning, maar er is nog twee maanden aan vastgeplakt op verzoek van Swets, om meer tijd te hebben voor de Europese aanbesteding. Swets was toch de enige die zich had ingeschreven.

Maar de gemeente ging niet met Swets in zee, want die vroeg zomaar even een ton per jaar extra. "Inschrijver kon vermoeden dat ze de enige inschrijver waren en steeds meer schippers met groot vaarbewijs kiezen ervoor als ZZP’er te werken in plaats van in loondienst", aldus het college van B&W. "Deze inschrijving is aangemerkt als niet marktconform en daarom is besloten om niet te gunnen. De EU-aanbesteding werd daarmee beëindigd." (tekst gaat verder onder de foto)

Een wit en zwart schip genaamd "WAL-NOOD1" aangemeerd aan een kade, met moderne gebouwen op de achtergrond en een heldere blauwe lucht. Wal-Nood 2 en Wal-Nood 1 gemoedelijk naast elkaar, terwijl ze even allebei uit de vaart waren. (foto: Streekstad Centraal)


En ja, wat dan. Het college had al gepeild of de schippers bij gemeente Alkmaar zelf en/of bij Stadswerk072 konden komen. Kees Nieuwland vertelde Streekstad Centraal in juli dat hij ambtenaar ging worden, maar zo is het toch niet helemaal uitgekomen. Op 1 september nam de gemeente de schippers wel over, maar ze zijn ondergebracht bij Stadswerk.

Op 1 januari 2025 gaan de complete veerdienst, inclusief de Wal-Nood 1 en Wal-Nood 2, over naar Stadswerk. En zo werd de openbare ruimte beheerder ook een kleine rederij.

Ondertussen is gekeken of de twee boten natuurvriendelijker kunnen varen. Voor de grotere Wal-Nood 1 is dat sowieso problematisch. De elektromotor zou achterin komen en met de extra ballast voorin ter compensatie zou de waterverplaatsing veel extra stroom kosten. Alternatieve brandstoffen leveren volgens het college nog teveel problemen op, al beweren leveranciers anders, en bovendien zou de brandstof dan vanuit Hoorn moeten komen. Een andere optie is bijmengen van gasvormige brandstof, maar dit vindt het college te duur.

Maar er wordt niet opgegeven. Stadswerk start een onderzoek voor de verduurzaming van de veerdienst. De opties die worden onderzocht zijn tóch elektrificatie van de Wal-Nood 1 en 2 of de bouw van een nieuwe veerpont. En daarbij wordt dan zowel gekeken naar een boot met een kabelsysteem tussen de kades en een vrij varende boot die in de toekomst autonoom kan varen.
Pin It
Bekeken: 1310x
Reclame