Reclame

Waar het percentage precies vandaan komt, weet Groenlinksraadslid Tineke Bouchier niet. Maar dat het niet klopt, weet ze wel. Niet bijna 25 procent van de Alkmaarse sociale huurwoningen ging in 2023 naar statushouders, zoals twee Alkmaarse partijen beweren,  maar zo'n 8 procent. "We moeten terug naar waar de discussie werkelijk over gaat."

De echte discussie is namelijk niet hoeveel woningen naar welke groep mensen gaat, volgens Bouchier, maar dat er überhaubt te weinig sociale huurwoningen zijn. Daarover stelt het Groenlinksraadslid nu vragen aan het college. Begin juli stelde Alkmaarse partijen OPA en BAS ook raadsvragen, maar over het aantal statushouders die in Alkmaar een sociale woning kregen toegewezen. Volgens hen zo'n 25 procent, maar die cijfers kloppen niet.  "Die 25 procent gaat over 'bijzondere doelgroepen', waar statushouders ook onder vallen. Maar er zijn meer groepen die daarin zitten."

Zoals starters, spoedzoekers of dak- en thuislozen. "En zo ontstaat een frame en worden kleine groepen tegen elkaar uitgespeeld." Terwijl het gesprek eigenlijk zou moeten gaan over het gebrek aan sociale woningen, voor elke groep. Bij nieuwbouwprojecten hoeven projectontwikkelaars maar 15 procent sociale huurwoningen te realiseren, en  de gemeente Alkmaar streeft naar 30 procent. "Dat bijt elkaar. Die andere 15 procent moet de gemeente met wooncorporaties regelen", wat nog niet lukt. Het afgelopen jaar was 13 procent van de nieuwe woningen bedoeld voor de sociale verhuur. (tekst loopt verder onder foto)

Vrouw met rood haar en een witte blouse glimlacht naar de camera tegen een neutrale achtergrond. "Als we niet voldoende huurwoningen stimuleren komen we nooit bij die 30 procent", aldus Tineke Bouchier. (foto: aangeleverd)


Deel van het probleem is volgens Bouchier de zogenaamde Parkeernormennota waar de gemeente zich aan moet houden. Per woning moet een bepaald aantal parkeerplaatsen komen. "Die parkeernormen houden echt tegen dat je betaalbare woningen bouwt. Die parkeerplaatsen zijn duur en nemen ruimte in." De parkeernorm is verouderd en moet worden herzien, vindt ze. "En daar ben ik niet alleen in: ik hoor het ook van projectontwikkelaars." 

In haar brief naar het college haalt Bouchier een onderzoek aan dat is gedaan naar parkeernormen in Nederland erbij, waar Uitgeest als voorbeeld wordt aangehaald. Per woning wordt daar 0,45 parkeerplaats te veel gemaakt, omdat er maar naar één type woning wordt gekeken. "Je moet per situatie gaan kijken, soms zijn al die parkeerplaatsen niet per se nodig. Mensen in de binnenstad hebben bijvoorbeeld echt niet allemaal een auto en je kunt ook in andere oplossingen denken, zoals deelauto's."

Kijk per situatie wat nodig is qua parkeren, aldus Bouchier. Op sommige plekken zijn meer parkeerplaatsen nodig dan andere. (foto: Streekstad Centraal)


"Er moet vele meer ambitie vanuit de gemeente komen om te zorgen voor voldoende sociale huurwoningen voor alle doelgroepen", gaat het raadslid verder. Die 30 procent sociale woningen per jaar moet geen streven zijn, maar een afspraak. Of dat gaat lukken is de vraag; Bouchier verwacht zich het komende jaar nog flink hard te moeten maken hierover, "want aan de parkeernorm valt zowat niet te tornen."
Pin It
Bekeken: 865x
Reclame

Agenda