Reclame

Tientallen miljoenen mag het kosten. En dat is toch opvallend voor een op het eerste zicht redelijk eenvoudige ondertunneling van de spoorlijn door Alkmaar. Een onderdoorgang vergelijkbaar met die bij Alkmaar Noord, in de Bergerweg en in de Ringweg. Onder meer het nagelnieuwe appartementencomplex dat naast de beoogde tunnel is gebouwd maakt het project tóch ingewikkeld. „Het is echt maatwerk en een uitdaging.”

Het gaat in dit geval om de tunnel die de gemeente Alkmaar graag wil aanleggen bij het hoofdstation van Alkmaar, langs het Noordhollandsch Kanaal. Daar moet de Helderseweg ondergronds. Zo kan voorkomen worden dat in de toekomst, als het naar verwachting nog een stuk drukker wordt op deze weg, auto's en bussen stuklopen op de bekende rood-witte spoorbomen.

Voor de onderdoorgang reserveert de gemeente maar liefs 48 miljoen euro. En dat bedrag kan nog oplopen ook: de gemeente houdt rekening met een maximum van 60 miljoen euro. „Ex BTW”, voegt het college daar nog aan toe. (tekst gaat door onder de foto)

Deze spoorwegovergang wordt dus vervangen door een tunnel. Daarmee wordt de doorstroming van het verkeer sterk verbeterd. (foto: Streekstad Centraal)


Streekstad Centraal sprak over het project met spoorbeheerder ProRail. De gemeente voert een en ander uit in ‘nauwe samenwerking’ met ProRail. Daarbij is Alkmaar wel de initiatiefnemer, ProRail zelf ging eigenlijk van een bescheidener aanpassing aan de spoorwegovergang uit. De gemeente wil het liefst ongelijkvloers.

„Het is inderdaad veel geld”, erkent ProRail-woordvoerder Coen van Kranenburg. „Dat laat zien dat het complex is.” Op dat kleine stukje Alkmaar tussen kanaal en station komt erg veel samen, zo blijkt. Onder meer de verkeersleidingspost van ProRail zelf staat op maar enkele meters van de geplande tunnel, en die dient wel bereikbaar te blijven.

„Er liggen veel kabels en leidingen waar je iets mee moet indien er een tunnel gebouwd gaat worden”, legt de woordvoerder uit aan Streekstad Centraal. „En er zit een appartementencomplex en een bedrijfsverzamelgebouw nabij de beoogde tunnellocatie.” Het college noemt ook nog de Victoriebrug, die dichtbij de ingang van de tunnel is aangelegd.

Cascade en de Victoriebrug: recente toevoegingen langs de krappe bouwplaats. (beeld: Bot Bouw)


De ideeën voor een ondergrondse Helderseweg bij het station zijn niet nieuw. In 2011, nog lang voor de bouw van de Victoriebrug en appartementencomplex Cascade, liet de gemeente al onderzoek doen naar de tunnel.

Inmiddels is er dus maar ‘beperkte ruimte’, schrijft het college. Meer dan drie rijstroken voor gemotoriseerd verkeer zitten er niet in, er moeten ook nog een fietspad en een stoep naast passen. „De vereiste helling van het wegdek zorgt ervoor dat de aansluiting Stationsweg en Snaarmanslaan op de Helderseweg vervalt voor gemotoriseerd verkeer”, voegt het college daar nog aan toe. „Hierdoor wijzigen de routes.” Maar: „de auto blijft welkom op de Stationsweg.”

Voor ProRail is investeren in het spoor belangrijk, omdat er in de toekomst flink meer treinen moeten gaan rijden tussen Amsterdam en Alkmaar. Dat betekent dat er ook gekeken wordt naar de overwegen in Heiloo en Castricum. In Alkmaar kijkt men naar de overgang bij de Kalkovensweg. Maar die spoorwegovergang is toch wel van een heel andere orde dan het ingewikkelde maatwerk dat tussen kanaal en station nodig blijkt.

De gemeente Alkmaar gaat dit najaar met omwonenden en andere betrokken in gesprek over de plannen. In 2025 volgt dan de uiteindelijke stemming in de raad. Rond 2030 zou de tunnel dan realiteit kunnen zijn.
Pin It
Bekeken: 1528x
Reclame