Reclame

Stikstofregels. Iedereen die werkt aan het project A9 aansluiting Heiloo zal er onderhand niets meer over willen horen. Vele jaren geleden werden de eerste serieuze plannen opgesteld, maar de aansluiting ligt er nog steeds niet. En dat komt voor een aanzienlijk deel door die stikstofregels. Ondertussen wordt het project duurder en duurder want stijgende bouwkosten, inflatie, etc. De laatste raming is 55 miljoen euro.

Tijdens de Heilooër raadsinformatieavond op maandagavond werden de ambities voor de gemeente besproken en daarbij kwam onder andere de aansluiting van de A9 naar voren. Het was alweer even stil rond dit project.

De afslag Heiloo: fictie, fabel of straks toch feit?


Vorig jaar juli was er nog enig optimisme, toen het een pijler werd in het coalitieakkoord van de provincie. Ook toen werd al gewaarschuwd dat de kosten alleen maar verder zouden stijgen. Wat begon met 33 miljoen in 2015 was vorig jaar al gestegen naar 46 miljoen. "En dat is nog het prijspeil van 2020", zei wethouder Rob Opdam destijds. "We hebben te maken met een fikse inflatie, dus dát de afslag weer duurder wordt is zeker. Ik vrees dat je moet denken aan 10 procent." Dat blijkt dus nu ruim 16 procent te zijn.

Maandagavond besprak Opdam drie opties: doorzetten, vertragen, of gewoon maar afblazen. Vertragen betekent eigenlijk alleen maar nog hogere kosten vanwege prijsstijgingen en mogelijk verjarende onderzoeken. Met mogelijk nog meer vertraging. Afblazen betekent dat je helemaal niks hebt voor 10 miljoen euro, want gedupeerde private partners zullen met schadeclaims komen. Bovendien zijn de provincie en de gemeenten Heiloo, Castricum en Alkmaar al inspanningsverplichtingen met elkaar aangegaan.  (tekst loopt door onder de foto)

Een volledig afgesloten weghelft van de A9. Hoe drukker, hoe meer kans op file en op ongelukken, met nog weer meer file tot gevolg. (foto: Streekstad Centraal)


Dus doorzetten is de eigenlijk enige reële optie. Daarbij is wel nog steeds de vraag hoe de extra kosten worden verdeeld over de provincie en de drie gemeenten, en of er misschien subsidie vanuit het Rijk of wie weet wel de EU kan komen. Gemeente Heiloo wil een herverdeling, omdat daar relatief de meeste kosten voor eigen rekening komen.

Ondertussen nadert het financiële ravijnjaar 2026. In dat jaar schroeft het Rijk de overheidsbijdrage voor gemeenten een flink eind terug na jaren van extra investeringen. Voor gemeente Heiloo volstaat de kaasschaaf al niet meer, de botte bijl moet in de begroting en/of de lokale lasten moeten omhoog.
Pin It
Bekeken: 1641x
Reclame