Pasjes uitdelen voor de spitspaal in de Herenweg. Voor de bewoners van de wijk De Nollen. Dat vinden ze geen goed idee bij de de Fietsersbond. Als het gaat om het wegbrengen van kinderen naar school, waarom niet gewoon op de fiets? "De afstanden waar we het over hebben zijn echt kort. Mensen die moeilijk doen over een kilometer op de fiets, hebben ook haast met de auto."

"Maar we gaan niet demonstreren of zo hoor", zegt Jan-Kees Pielkenrood van de Alkmaarse Fietsersbond tegen Streekstad Centraal. Maar er is wel een open brief verstuurd naar de Alkmaarse politiek. Uit voorzorg. "Want geef ze een vinger, dan nemen ze je hele hand", verklaart Pielkenrood de afgelopen week verstuurde open brief. "Een goed voorbeeld zijn de terrassen in de binnenstad. Na corona zijn ze zo gebleven. Wandelaars moeten nu soms tussen de fietsers door." (tekst loopt door onder de foto)

De spitspaal in de Herenweg buiten de spits, dus met de versperring omlaag geklapt. Files door automobilisten die van beide kanten hun pasje willen gebruiken zijn goed voor te stellen. (foto: Fer Korver)


Pielkenrood vreest vooral verkeer van twee kanten tijdens de spits. "Het gaat er vooral om dat alles tegelijk komt. Werk, school... De weg is net geen zeseneenhalve meter breed, inclusief fietspaden van een meter. En als er bussen langs moeten is het helemaal krap. En dan moeten bestuurders uitstappen om de paal met hun pasje omlaag te doen?", vraagt hij zich af. Als compromis zou hij kiezen voor toegang in één richting. "Je zou kunnen zeggen 'terug hoeft niet, dan kunnen ze gewoon omrijden'." (tekst loopt door onder de foto)

Wel of geen vrije doorgang voor de bewoners van De Nollen, daarover verschillen de meningen. (foto: Fer Korver)


De Dorpsraad van Sint Pancras heeft ook al bezwaar kenbaar gemaakt tegen permanente doorgang voor bewoners van De Nollen. De Fietsersbond wacht na de open brief de reactie van het Alkmaarse college van B&W af. "We gaan eventueel inspreken bij de raad. Er is nog niet veel duidelijk, zoals hoeveel mensen toegang zouden gaan krijgen en hoeveel verkeersdrukte dat zal opleveren." Toch is de Fietsersbond er liever op tijd bij.

De gemeente hield al een informatieavond voor bewoners van de wijk De Nollen. Bewoners van de Herenweg waren volgens Pielkenrood niet uitgenodigd. "De scholen ook niet. Het is weer een eenzijdig Alkmaars besluit, niet overlegd met gemeente Dijk en Waard, niet met de scholen in Sint Pancras. En de proefperiode is een jaar, dat vinden wij veel te lang. Het lijkt zo al wel bijna een beetje definitief."


In 2009 werd de verzinkbare paal in de Herenweg geplaatst tegen de spitsdrukte, het was een voorwaarde om de wijk De Nollen te mogen bouwen. "Bewoners langs de weg vonden de paal over het algemeen geen goed idee, maar ze zijn er nu achter dat hij goed werkt.", zo laat Jan-Willem Pielkenrood van de Fietsersbond weten.

Toch zijn er pogingen gedaan voor meer toegang. "Volgens mij in 2017 en in 2021. Toen werd gevraagd of de spitspaal een uur eerder omlaag ging om de kinderen naar school te kunnen brengen. Daar draait het nu weer om, als we het goed begrijpen. Vooral de scholen aan de Sperwer in Sint Pancras zijn op loop- en fietsafstand en die willen het zelf ook rustiger hebben."


Pin It
Bekeken: 898x
http://perizinan.bulelengkab.go.id/products/rahasia-slot-mahjong/ https://e-starlitbang.tapinkab.go.id/maxwin-pg-soft/ https://e-starlitbang.tapinkab.go.id/mahjong-gampang-menang/ https://sisdata.unpak.ac.id/uploads/sgacor/ https://ee.itk.ac.id/data/