Reclame

In de donkerste periode van het jaar kan niemand zonder: fietsverlichting. Maar tegelijk zijn fietslichtjes vaak stuk, zoek of helemaal nooit aangeschaft. Iedere avond gaan vele, vele Nederlanders zonder goede fietsverlichting de weg op. Hun telefoon hebben ze opvallend genoeg allemaal wél bij zich. "Dat probleem hebben wij getackeld."

Streekstad Centraal sprak met Erik, student van Inholland Alkmaar, en zeker niet onschuldig als het om fietsen zonder licht gaat. "We hebben het allemaal wel gedaan", bekent hij. "Slecht natuurlijk. Zeker bij het uitgaan, dan ga ik met een oud barrel naar de stad..." En zo'n 'stadsfiets' of 'stationsfiets' heeft vaak geen werkende lichtjes meer. Maar nu is er PhoneBeam, de uitvinding van Erik en zijn medestudenten Roel, Tidde, Dan en Mats. Een fietslichtje dat níét vergeten wordt.

"PhoneBeam, dat is een telefoonhouder voor op de fiets, met twee glasvezelkabels", somt Erik op. Veel meer dan dat blijkt niet nodig. Ja, twee 'lenzen' voor en achter, voor het bekende witte licht en rode licht. Daarmee kan iedere fietser veilig de weg op. "Glasvezel geleidt licht, zonder elektriciteit", legt Erik uit. "Daardoor is het veel minder kwetsbaar. Daar gaat het bij gewone fietslichtjes vaak mis." (tekst gaat door onder de foto)

Erik gaat verlicht door de stad. (foto: Sil van Os)


Dat is het wonderlijke van reguliere fietsverlichting. Het is een techniek die eigenlijk maar slecht is opgewassen tegen de omstandigheden die horen bij een fiets: veel regen, veel beweging. En lichtjes worden nog vaak gestolen ook. De kabeltjes en de telefoonhouder van PhoneBeam zijn ook wat dat betreft al minder makkelijk even van een fiets te plukken. "De kracht is dat het simpel is", verklaart Erik. "Niet kapot te krijgen." Het licht komt uit de zaklamp van de telefoon. Iets wat nauwelijks batterij verbruikt, blijkt uit onderzoek van het team: zo'n 5% batterij per uur.

Erik is de marketing-man van het PhoneBeam-team. De naam 'PhoneBeam' is op vele plekken in en om Inholland Alkmaar terug te vinden, dus hij heeft zijn taak zeker serieus genomen. Roel is de CEO van het studentenbedrijfje, dat in opdracht van de minor Innoveren en Ondernemen werd opgericht. Tidde doet de financiën, Dan de productie, Mats de sales.

"We zijn gisteren naar Amsterdam geweest", zegt Erik over de sales-kant van het bedrijf. Ook een stad waar veel fietsers zonder licht de straat op gaan. "Er zijn al tientallen PhoneBeams verkocht, fietsenmakers zijn razend enthousiast." Voor mooie foto's kon medestudent Sil de helpende hand reiken, die over een wat betere camera beschikte dan die van de telefoon. Voor lezers van Streekstad Centraal is Sil geen onbekende: zij is zelf weer betrokken bij Banaqua, ook voor Inholland Alkmaar. (tekst gaat door onder de foto)

De PhoneBeam gebruikt de zaklamp van een telefoon voor fietslicht. (foto: Sil van Os)


PhoneBeam is makkelijk in gebruik en stelt notoire 'onverlichte types' in staat om toch zichtbaar over straat te gaan. "Ik heb hem zelf ook natuurlijk", vertelt Erik, die dus niet meer onverlicht is. "Ja, dat vonden mijn ouders wel even een gek gezicht", lacht hij. En verlicht blijft 'ie: "Het is slijtvast, stootvast, heeft geen elektra. Ook op een kiezelweg rammelt het er niet vanaf."

De ontwikkeling van het product stelden de studenten wel voor een paar uitdagingen. Eén van de eisen die de opleiding stelt is dat het studentenbedrijfje bijdraagt aan duurzaamheid. Dat doet PhoneBeam door wegwerpfietsverlichting overbodig te maken, maar de ambitie was groter: ook de glasvezelkabels zouden uit hergebruik moeten komen. Maar dat lukt voorlopig nog niet, zegt Erik: "Daar zoeken we nog een oplossing voor. Dus als iemand wat kabel over heeft..."

De meeste tijd ging in de onverwoestbaarheid van de nieuwe techniek zitten. "We hebben ellenlange dagen op school gezeten om het werkend te krijgen", herinnert Erik zich. "Maar nu durf ik te zeggen: als je je fiets een week op het station laat staan, dan weet ik zeker dat PhoneBeam nog werkt." Ook als de dagen weer langer worden en de feestjes later moet jong en oud dus met veilig licht de wegen op kunnen. Dat is ook voor automobilisten een geruststellend idee.
Pin It
Bekeken: 1241x
Reclame