Reclame

Dansen tijdens het rekenen of zingen onder de geschiedenisles. Dat muziek maken niet alleen leuk, maar ook goed voor de ontwikkeling is - weten we al. Maar waarom doen we dan zo weinig aan cultuur in het basisonderwijs? Dat vragen projectleiders Lenka Gonçalves Leal en Marijke Besseling van Cool kunst en cultuur zich af. Om basisschoolleerkrachten te inspireren organiseert het Heerhugowaardse theater samen met Artiance en CultuurPrimair workshops voor leerkrachten.

Op woensdag 8 november worden leerkrachten uitgenodigd in De Binding in Zuid-Scharwoude. Het doel is duidelijk: meer cultuur op de basisscholen van Alkmaar, Bergen en Dijk en Waard. "Het zijn zes verschillende workshops, dus voor ieder wat wils", vertelt Marijke. We spreken de twee projectleiders vrijdagmiddag. Want hoewel de meeste voorbereidingen al zijn getroffen, mist nog een stukje media-aandacht. "Ja, we willen wel wat meer ruchtbaarheid geven aan het initiatief", vervolgt Lenka. “We hebben zes workshopdocenten voor de middag gevraagd en daarnaast is De Binding gereserveerd. We hopen dat er nog meer scholen zich aanmelden, want dit is echt een toevoeging voor de dagelijkse lessen." (Tekst gaat verder onder de foto)

College van Langedijk schiet noodlijdende ondernemers te hulp De Langedijkse Binding vormt woensdag 8 november het toneel voor de workshopmiddag.


We schreven het al eerder: met het initiatief 'Cultuurtje in de klas' wordt cultuuronderwijs nadrukkelijk gekoppeld aan de gewone lesstof. Marijke: "Door gebruik te maken van muziek zijn het opeens andere kinderen die opvallen met hun talenten. Ze kunnen bijvoorbeeld goed zingen en dat laat ze stralen." Uit tal van studies blijkt dat muziek belangrijk is voor de ontwikkeling van het kinderbrein. De bekende hoogleraar Erik Scherder is dan ook een voorstander van meer muziekonderwijs in de klas. "Muziek zet je hersenen in werking en dat is geweldig voor het opgroeiende brein. Het vermogen om verbanden te leggen gaat vooruit, maar ook vaardigheden in rekenen en taal. Dat is een fantastische investering in de langetermijnontwikkeling van het kind", vertelde de hoogleraar in een artikel over de Stichting Méér Muziek In De Klas. (Tekst gaat verder onder de foto)

Cool kunst en cultuur verzorgt zelf al jaren muzieklessen voor kinderen. (Beeld: Cool kunst en cultuur)


Terug naar ons gesprek met de initiatiefnemers van Cultuurtje In De Klas. De middag in De Binding wordt betaald van een subsidie voor cultuureducatie in het onderwijs. "Er komen allerlei workshops waar je iets mee kan", legt Lenka uit. Een van de cursussen gaat over de kunst van thematisch werken. Trainer en coach Mech Benjaminsen legt uit hoe kunstvakken als muziek en drama gekoppeld kunnen worden aan leerdoelen van andere vakken. Of denk bijvoorbeeld aan de workshop van historicus Lars Boon. Als museumdocent in het Rijksmuseum en het Scheepsvaartmuseum brengt hij verhalen tot leven. In de workshop 'Portie geschiedenis in de klas' deelt hij zijn ervaringen. Ook biedt Boon werkvormen die leraren direct kunnen implementeren.

Maar zijn leraren wel de juiste personen om cultuur over te brengen op de leerlingen? Daar reageert Lenka bijzonder snel op: "Het is een eeuwenoude discussie of kunstvakdocenten of leerkrachten geschikt zijn om meer cultuur in de klas te brengen, maar wij zetten in op de leraren. Ze kennen de kinderen en kunnen cultuur op een laagdrempelige manier ter sprake brengen." Marijke benadrukt: "Wees het culturele vuurtje wat je laat branden in de school. Het zorgt voor blije kinderen en nieuwe inzichten."


Geïnteresseerde leraren kunnen zich vóór woensdag 18 oktober via het inschrijfformulier op coolkunstencultuur.nl. De inschrijfkosten bedragen dertig euro en worden gefactureerd aan de scholen. Voor vragen is het theater bereikbaar via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..


Pin It
Bekeken: 1234x
Reclame