Reclame

Zondagavond, 21:30 uur, zal in heel wat Alkmaarse huiskamers de Waagtoren te zien zijn. Want als de eigen stad op de internationale televisie komt, dan wil de echte Alkmaarder natuurlijk wel even zien of alles knap in beeld is gebracht. Wat voor veel Alkmaarders nog een verrassing is, is dat niet voor Melanie Goudsblom van de stads- en regiomarketing: zij heeft het programma al gezien. Alkmaar Centraal sprak er met haar over.

"Daar was ik bij", reageert Goudsblom als we haar vragen wanneer de opnames gemaakt zijn. In september 2022 al, een jaar geleden dus, kwam National Geographic met drones en camera's naar de Kaasmarkt en legde daar vast wat daar al zovele jaren op vrijdag gebeurt - het schouwspel waar Alkmaarders vaak van beweren dat ze het nog nooit gezien hebben, want dat is deel van de folklore. De Kaasmarkt dus. Alkmaar is en blijft er beroemd om.

"Toen National Geographic ons belde was dat wel wat bijzonders", herinnert Goudsblom zich. "Verstaan we het goed, was onze eerste reactie. Een droom die waarheid werd." National Geographic opereert wereldwijd en bereikt dus een heel groot publiek, dat betekende voor de stads- en regiomarketing van 'Hart van Noord-Holland' een enorme kans. "We zijn goed in beeld, toch wel iets van tien minuten bij elkaar. De aflevering gaat over de Benelux."

"From above, the wheels of cheese appear like little golden suns that rise over the grey cobblestones", klinkt het in de aflevering. (Beeld: National Geographic)


Behalve de Kaasmarkt komen ook de Grote Markt van Brussel, met de bloemen die daar ieder jaar liggen, en de grote waterwegen en deltawerken aan bod. De Alkmaarse Kaasmarkt staat duidelijk voor de historische kant van het verhaal dat National Geographic wil vertellen. "Ze laten zien hoe we dit immaterieel erfgoed 'borgen'," legt Goudsblom uit. "Eigenlijk wilden ze er wel dingetjes aan veranderen toen ze hier waren, voor de film, we hebben uitgelegd dat dat niet kon." De Kaasmarkt is immers één en al traditie. "Ze hebben alles in beeld gebracht, van de opbouw om 7:00 uur 's morgens tot het einde van de markt."

Bij al die traditie hoort uiteraard ook een praatje met kaasvader Willem Borst, die zijn zegje mag doen in de documentaire. Hij wordt niet nagesynchroniseerd: "Nee, er komt in het Engels een voice-over overheen, maar je hoort hem wel", weet Goudsblom, want zij heeft het programma al gezien. "Nog maar één keer", relativeert ze. Goede kans dus dat ook in huize Goudsblom de televisie zondagavond om 21:30 staat afgestemd op National Geographic.
Pin It
Bekeken: 3977x
Reclame