Station Heiloo is toe aan een opknapbeurt, maar dat gebeurt niet op stel en sprong. Pas in 2025 zal spoorbeheerder het station onder handen gaan nemen en dan belooft het iets moois te gaan worden. Toch is er wel wat verwarring over het precieze ontwerp én over een stationsklok. "De entree krijgt een groene uitstraling."

ProRail gaat over het spoor en over de techniek daaromheen, maar voor de geplande verbouwing van station Heiloo is er natuurlijk ook veel overleg met de Nederlanse Spoorwegen en met de gemeente. De hele operatie vergt goede voorbereiding. Jeroen Wienen, woordvoerder van ProRail, laat aan Heiloo Centraal weten dat de verbouwing zo'n 3,5 miljoen euro moet gaan kosten. "Dat wordt gefinancierd door ProRail zelf."

Het huidige station komt uit 1978 en werd gebouwd volgens een standaardontwerp. Dat heeft nu zijn beste tijd wel gehad: "De kap gaan roesten door regenwater, vooral op plekken waar de kap is bevestigd. De kap is daarmee constructief niet meer veilig", legt de woordvoerder uit. Om de veiligheid toch te garanderen zijn reparaties uitgevoerd, maar fraai oogt het allemaal niet. En dus moet de kap worden vervangen. (tekst gaat door onder de foto)

De entree van het station moet herkenbaarder worden. (foto: Wikimedia Commons / SkylinesBuilder)


"De draagconstructie gaan we hergebruiken", zegt Wienen. De kap zal ook hetzelfde comfort moeten bieden voor de reizigers. "Wat anders wordt is dat de kap een soort luifel krijgt bij de entree, schuin omhoog, en er komt een houten plafond." ProRail werkt voor de verbouwing met natuurlijke, 'bio-based' materialen en daar hoort ook een zachtere, duurzame uitstraling bij. Ook komen er zonnepanelen.

Aan het ontwerp is duidelijk de nodige aandacht besteed, toch was er in Heiloo enig commentaar. Door een fout was namelijk een ander, veel duurder ontwerp voorgelegd aan de gemeente. "Dat had niet moeten gebeuren", erkent Wienen. "We hebben ontwerpvoorschriften voor letters en een klok op de gevel van stations, die zijn afhankelijk van reizigersaantallen. Dat heeft onder andere te maken met de kosten, want die lopen flink in de papieren." Een ontwerp met zo'n chique belettering is voor Heiloo niet realistisch: "Station Heiloo zit ruim onder het vereiste aantal instappers." Ook het huidige station heeft geen letters op de kap staan. "De blauwe borden met naam op het perron blijven uiteraard gewoon staan. En er komt een klok in het ontvangstdomein, die is er nu niet." (tekst gaat door onder de foto)

Letters op het dak zijn te duur, maar de bekende blauwe borden blijven natuurlijk gewoon. (foto: Heiloo Centraal)


Na de verbouwing zal station Heiloo een stuk beter zichtbaar zijn in de omgeving van het station. "Het station is omringd door gebouwen, maar door de regenschermen en de luifel kun je het station in alle doorkijkjes goed zien." Met dat ontwerp hoopt ProRail de reizigers een welkom een gevoel te geven, de spoorbeheerder spreekt van een 'open houding'. Wanneer de verbouwing, gepland voor 2025, precies plaats gaat vinden wordt nog bepaald.
Pin It
Bekeken: 1066x
http://perizinan.bulelengkab.go.id/products/rahasia-slot-mahjong/ https://e-starlitbang.tapinkab.go.id/maxwin-pg-soft/ https://e-starlitbang.tapinkab.go.id/mahjong-gampang-menang/ https://sisdata.unpak.ac.id/uploads/sgacor/ https://ee.itk.ac.id/data/