Als binnenkomer: deze state-of-the-art apparaten heten veegmachines. Wie één van de medewerkers van het Alkmaarse Ravo in de gordijnen wil jagen moet ze bezemwagen noemen. Bij Ravo zijn in ieder geval klaar voor de Formule 1 Grand Prix in Zandvoort. Vijf oranje veegbolides staan bij het bedrijf klaar om naar het circuit in de duinen te worden vervoerd. Vanavond moeten ze al in actie komen tijdens de voorbereidingen. "De chauffeurs zijn zo trots dat ze daar mogen assisteren. Hoe mooi is het om voor 100.000 man je ding te doen!?"
"We hebben al een samenwerking van zeker 15 jaar met het circuit voor andere events", vertelt André Boers van Ravo. "We kregen toen een verzoek of we machines beschikbaar hadden ter ondersteuning van de Grand Prix A1 (dus geen F1, red.). Dat is wederzijds goed bevallen." Sindsdien levert het Alkmaarse bedrijf veegmachines en chauffeurs. Het is sowieso al een leuke klus om te vegen tijdens races maar ja, toen kwam de Formule 1 Grand Prix erbij. Daarbij valt de rest eigenlijk in het niet. De oranjegekte rond de koningsklasse met daarin Max Verstappen in 2021 en 2022 zal weinigen zijn ontgaan. (tekst gaat verder onder de foto)
Vijf veegmachines zijn speciaal bestickerd en uitgerust met oranje borstels. "Normaal worden vier wagens ingezet, maar met de Formule 1 zijn het er vijf. Dat is wat de FIA wil", vertelt André. "Vorig jaar zagen ze er ook zo uit, maar het eerste jaar hadden ze andere bestickering. Ja, de wagens zijn het hele afgelopen jaar oranje gebleven. Onze klanten vinden het een enorme eer om ze te gebruiken. Op Facebook en Instagram staan vele foto's van chauffeurs die er trots op zijn om erin te rijden. Misschien krijgen ze volgend jaar wel weer nieuwe bestickering."
Voor de races laat Ravo alleen eigen medewerkers in de machines rijden. Je zou verwachten dat er om de vijf stoeltjes gevochten wordt, maar slechts een beperkt gezelschap mag tijdens het F1 weekend rijden. "Mensen moeten al vaker op het circuit geweest zijn. Je moet ook licenties hebben als chauffeur, en weten wat de regels zijn in verband met de veiligheid op het circuit", legt André uit. "Je wilt niet net de baan op rijden als Max Verstappen aan komt rijden!" (tekst gaat verder onder de foto)
De Formule 1 verduurzaamt, maar voor wat betreft het veegwerk zijn ze in Zandvoort nog niet zo ver. "Nee we zetten geen elektrische wagens in. De infrastructuur is nog niet zo voor elkaar dat het daar elektrisch kan. Mocht de FIA dat willen, dan moeten we daarover praten en de nodige maatregelen nemen."