Reclame

Op zoek naar Duits personeel? Het aantrekken van personeel uit Duitsland kan best lastig zijn. Duits personeel verhuist niet graag naar het buitenland voor een kans op een baan. Om deze reden is de kans op het vinden van lokaal personeel het grootst bij het opstarten van een onderneming in Duitsland. Ook dan blijft het een uitdaging om goed personeel te vinden. Toch is het mogelijk de kans op het aantrekken van Duits talent te vergroten.

Duits talent werven
Om Duits talent te werven, is het belangrijk om eerst een onderneming in het land te starten. Een GmbH oprichten is een onmisbare stap om personeel te kunnen werven. Duitsland heeft over het algemeen een vrij krappe arbeidsmarkt. Daardoor is het lastig om Duits talent aan te trekken. Nederlandse recruiters hebben bovendien vaak meer manieren om lokaal personeel te vinden dat hun Duitse collega’s. Over het algemeen zijn Duitsers wat conservatiever. Het is bijvoorbeeld lastig om nieuwe werknemers op LinkedIn te vinden. In Duitsland gebruikt men vaak andere manieren om een baan te vinden.

Gebruik de lokale portals
Bij een bedrijf starten in Duitsland is het goed om alvast na te denken over manieren om Duits talent aan te trekken, Nederlandse recruiters gaan vaak op zoek naar personeel op websites zoals LinkedIn. Deze websites worden door Duitse potentiële werknemers een stuk minder vaak gebruikt. De Duitsers gebruiken vaak andere websites, zoals Stepstone, Indeed en Xing. Bovendien zijn er ook branchespecifieke websites. Wie bijvoorbeeld op zoek is naar een medewerker voor een kledingzaak, kan zich het best aanmelden bij een site als FashionKarriere. Het is dus belangrijk om de Duitse websites te kennen.

Bied aantrekkelijke voorwaarden
In het geval het gaat om het invullen van een baan als vertegenwoordiger, is het belangrijk om aantrekkelijke voorwaarden te bieden. Duitse vertegenwoordigers hechten bijvoorbeeld veel waarde aan een auto van de zaak. Vaak gaat het dan om auto’s uit het duurdere segment. Op die manier heeft de vertegenwoordiger meer aanzien. Een auto van de zaak is voor Duits talent erg belangrijk. Bovendien is het belangrijk van tevoren helder te zijn over het salaris. Communiceer in de vacature al duidelijk wat het salaris zal zijn. In Nederland zijn we gewend om tijdens de sollicitatieprocedure nog te onderhandelen over de hoogte van het salaris. In Duitsland is dat niet gebruikelijk. Het geadverteerde salaris is het bedrag waar het personeel recht op heeft.

Duitsers zijn praktischer ingesteld dan Nederlanders. Zorg daarom voor een correcte procedure. Spreek liever in persoon af, want Duits talent heeft doorgaans niet veel op met eindeloos mailen en bellen.
Pin It
Bekeken: 965x
Reclame