Een deel van de Zuidtangent in Heerhugowaard gaat van 7 tot 26 augustus dicht. Tussen het Parelhof en Stationsplein worden de rijstroken aangepast, zodat de doorstroming van het verkeer verbetert.
Dat is nodig voor wanneer de langverwachte ondertunneling van het spoor in 2026 klaar is. De komende jaren gaat het Stationskwartier ingrijpend veranderen. Niet alleen worden honderden woningen gebouwd. Ook gaat het station veranderen en staat de langverwachte ondertunneling dus op de planning. Sinds mei is de aannemer al bezig met de Zuidtangent. Er zijn bomen verwijderd of verplaatst, kabels en leidingen aangelegd en ook worden een nieuw fiets- en voetpad gerealiseerd.
Auto's kunnen tijdens de wegwerkzaamheden omrijden via het Stationsplein. Bestemmingsverkeer kan via de Umbriëllaan het Stationsplein aan de stationszijde bereiken. Er blijft steeds een voet-fietspad aan een kant van de Zuidtangent open. Maar fietsers en wandelaars wordt geadviseerd om de veiligere omleidingsroute langs de Stationsweg te nemen.
Recent is bekend geworden dat Dijk en Waard geen subsidie van de Europese Unie krijgt voor de ondertunneling. De gemeente had een aanvraag gedaan voor bijna vijftien miljoen euro. "Het is zeer jammer dat de subsidie niet is toegekend", zei Nils Langedijk daarover. Volgens de wethouder blijkt dat honderd projecten waren ingeschreven op de aanvraag en dat nog geen tien geld kregen. "Dan is de kans ook klein."