Lokaal fruit verkopen, eten uit eigen tuin: Josca (33) en Elmer (36) uit Akersloot bezitten een boomgaard en dromen samen van een zelfvoorzienend bestaan, met een fruitteeltbedrijfje aan huis. Maar door bouwbeperkingen rond Schiphol mag het stel op eigen grond niets bouwen, schrijft mediapartner NH Nieuws. Terwijl iets verderop een compleet nieuwe woonwijk uit de grond wordt gestampt.
Tijdens haar werk als makelaar ziet Josca dat er in Akersloot een boomgaard vol stevige appels en sappige peren te koop staat. Ze wordt op slag verliefd en besluit het samen met Elmer te kopen. Het stel droomt van een zelfvoorzienend leven op het perceel van zo'n 1200 m², met een fruitteeltbedrijfje aan huis. Maar de vergunning die het stel aanvraagt om een bedrijfswoning op het terrein te bouwen, wijst de gemeente Castricum af.
De boomgaard ligt namelijk onder een vliegroute van Schiphol en in de omgeving van luchthavens mag van de provincie niet zomaar worden gebouwd. Dit om vliegtuiglawaai en in sommige gebieden ook gevaarlijke situaties door vliegverkeer zo veel mogelijk te voorkomen.
Rondom Schiphol zijn verschillende zones binnen het beperkingengebied aangewezen, waaronder een groot deel van Akersloot. Binnen dit gebied moet er voldoende ruimte zijn voor de ontwikkeling van de Schiphol Mainport, knooppunt van belangrijke transportroutes. En om (woningbouw)ontwikkelingen mogelijk te maken, reageert de gemeente. "Bouwen is om die reden is niet toegestaan. Als gemeente zouden we ook meer mogelijkheden willen hebben; alleen heeft de provincie daar allerlei regels voor."
Het Luchthavenindelingsbesluit (LIB) moet bewoners beschermen tegen geluidsoverlast van vliegtuigen, gezondheidsklachten of onveilige situaties. Per zone gelden andere beperkingen. In Noord-Holland vallen twintig gemeenten binnen het beperkingsgebied rond Schiphol.
Vanwege de woningnood mag een gemeente in sommige gevallen afwijken van het LIB, zoals Castricum met het nieuwbouwproject aan de Startingerweg.