Winkeliers in heel Nederland doen volgende week extra hun best om klanten in hun fysieke winkelpand te verwelkomen. Vanaf maandag 8 mei tot zondag 14 mei is het 'Week van de Stenen Winkel'. En dat betekent: even niet online shoppen, maar gewoon de winkelstraten in. Van Laat tot Langestraat, van Middenwaard tot 't Loo, van Plein tot Voorstraat. Het zijn de straten van het denkbeeldige monopolyspel van de winkelliefhebber uit onze regio.
Online winkelen zit al jaren in de lift. De coronajaren zorgden voor een extra impuls. Fysiek winkelen werd ontraden en later zelfs even verboden, massaal zochten Nederlanders hun winkelplezier op internet. Tegelijk hebben winkelgebieden in de regio te kampen met hoge huren en verouderde inrichting. De Alkmaarse Laat werd recent opgeknapt, over het Plein in Bergen wordt nog vergaderd. De vraag is of de fysieke winkel überhaupt nog toekomst heeft.
Zeker wel, vindt de organisatie van de 'Week van de Stenen Winkel': "Het bezoek aan de stenen winkels biedt een unieke beleving en een persoonlijk contact," laat Naomi Hoogenboom van de organisatie aan Streekstad Centraal weten. En dat is juist voor een regio als de onze belangrijk: "Stenen winkels dragen bij aan de lokale economie en werkgelegenheid." Tijdens de 'Week van de Stenen Winkel' wordt het winkelend publiek extra in de watten gelegd met bijvoorbeeld een kopje koffie, workshops en speciale acties.
In Alkmaar en omgeving is er toch wel veel leegstand. Gemiddeld staat zo'n 8% van de winkelpanden in onze regio leeg, zo laten cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) zien. Positieve uitzondering is de gemeente Bergen, waar die leegstand maar 4% is. In winkelstad Alkmaar is de Laat een zorgenkind; of de recente opknapbeurt het gewenste effect heeft zal de tijd leren.
Toch is er wel degelijk reden tot optimisme. Want niet alleen de organisatie van de 'Week van de Stenen Winkel', ook de consument lijkt nog altijd erg gesteld te zijn op de vertrouwde fysieke winkel. Uit onderzoek van Wuunder komt naar voren dat de meerderheid van de Nederlanders, 64%, de voorkeur geeft aan de fysieke winkel. Nederlanders winkelen zeker ook online, maar als ze zeker weten dat de winkel in de buurt dat wat ze zoeken op voorraad heeft, dan gaan ze nog altijd liever daarnaartoe. De winkeliers die meedoen aan de 'Week van de Stenen Winkel' trekken dus zeker niet aan een dood paard.