Reclame

Burgemeester Anja Schouten van Alkmaar reageert in het algemeen positief op de maatregelen die Schiphol deze maand aankondigde. Het verlagen van het aantal vluchten is door de rechtbank vooralsnog verboden, maar er liggen meer plannen klaar. De belangrijkste is invoering van een nachtelijke pauze. "Voor inwoners in onze gemeente kan dit bijdragen aan een aaneengesloten periode van rust in de nacht. Vanuit het belang van een gezonde leefomgeving is dit positief nieuws."

Schiphol wil vanaf eind 2025 een pauze invoeren die middernacht ingaat, voor landingen duurt tot 05:00 uur en voor opstijgen tot 06:00 uur. De naar schatting 10.000 nachtelijke vluchten per jaar moeten verschuiven naar de nieuwe 'openingstijden'. En daar is burgemeester Schouten niet echt gerust op. "Er zijn ook neveneffecten waarvan nog niet duidelijk is hoe die zich verhouden tot de positieve effecten. Bijvoorbeeld de mogelijke verschuiving van hinder naar de late avond en de vroege ochtend."

De burgemeester voorziet meer nadelen: "Naar verwachting kunnen luchtvaartmaatschappijen door de nachtsluiting hun toestellen minder intensief gebruiken, wat ervoor kan zorgen dat vliegtickets duurder worden. Ook het overstapnetwerk van KLM kan door de nachtsluiting worden aangetast. Volgens de berekeningen van Schiphol zouden de gevolgen voor het transfernetwerk echter beperkt zijn. Onder meer omdat de keuze niet ingaat op krimp, maar op verplaatsing van de vluchten vanuit de nacht naar de randen van de nacht en naar overdag."

De luchthaven verbant in de toekomst privétoestellen, klein zakelijk vliegverkeer en de meest lawaaiige vliegtuigen. "Ook het weren van de meest lawaaiige vliegtuigen zal een bijdrage leveren aan de verbetering van de leefomgeving in de regio. Schiphol wil de maximaal toegestane geluidsnormen overdag en in de nacht verscherpen en het gebruik van stillere vliegtuigen nog verder stimuleren om zo de hinder in de omgeving af te laten nemen." Ook de grenzen voor CO2-uitstoot zullen worden aangescherpt.

Verder belooft Schiphol het aantal banen niet meer uit te breiden, jaarlijks 10 miljoen te steken in de omgeving en omwonenden en de mens centraal te stellen. Om de economie te beschermen wordt vanaf eind volgend jaar 2,5 procent van alle start- en landingsslots gereserveerd voor vrachtvluchten.

Schouten houdt de vinger aan de pols. "De regio wil helderheid over de maximale geluidbelasting op de gevels van woningen. Het huidige systeem is erop gericht om zoveel als mogelijk vluchten af te wikkelen op de primaire banen (Polderbaan en Kaagbaan). Dit systeem knelt op twee punten; boven de 470.000 vluchten loopt het systeem over en worden secundaire banen teveel ingezet. En het systeem biedt geen bescherming voor de inwoners onder de primaire banen."

"Waar de regio tevreden kan zijn met het voorstel van Schiphol om te komen tot een verbetering van de leefomgeving in de omgeving van Schiphol, zullen de gemeenten wel blijven meekijken met de verdere uitwerking van de gepresenteerde keuzes. Ook zullen de gemeenten, vanuit de samenwerking
in de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS), de ontwikkelingen volgen die worden ingezet vanuit de luchtvaartmaatschappijen. Zij hebben aangegeven graag als sector gezamenlijk met verdere maatregelen te willen komen om CO2-uitstoot en geluidshinder terug te dringen en zijn verrast door het plan dat Schiphol op 4 april presenteerde." (foto: Pexels)
Pin It
Bekeken: 1381x
Reclame