Voor vertrektijden, namen van eindbestemmingen en nummers van buslijnen zijn reizigers in Alkmaar vaak aangewezen op de 9292 app, want even op het informatiebord kijken gaat al een tijd niet meer. Tot grote irritatie van vele buspassagiers zijn er al maanden problemen met defecte informatieborden. De twee panelen op het station zijn kapot en ook het informatiebord aan de Kanaalkade is buiten gebruik.

De borden laten vervangen is makkelijker gezegd dan gedaan, want er komen hoge kosten en lange leveringstijden bij kijken. Hoewel de provincie Noord-Holland normaal gesproken verantwoordelijk is voor defecten aan de panelen, is dat bij vandalisme anders. En één van de twee borden op het station is vernield en daarmee wordt de rekening doorgeschoven naar de gemeente Alkmaar, zo laat een gemeentewoordvoerder weten. De kosten voor het vervangen van het paneel en de plaatsing tezamen kunnen oplopen tot zo'n 22.000 euro. Daarnaast kan de levering van de borden wel 22 weken duren. 'Effe vervangen' zit er dus niet in.

Maar er is een list bedacht om de levertijd van de borden te verkorten en de kosten te drukken. Er komt nu een bord uit een andere gemeente. Wanneer dat bord geplaatst kan worden is nog niet bekend.


Wat de oorzaak is dat het tweede informatiebord op het station het niet doet, moet nog onderzocht worden. Bij vernieling gaat de rekening ook naar de gemeente en zo lopen de kosten aardig op. Bij het bord aan de Kanaalkade is er een softwareprobleem geconstateerd, deze schade wordt dus verhaald op de provincie.


Pin It
Bekeken: 1591x
https://ee.itk.ac.id/data/