De BUCH krijgt geen geld terug van Ca-Mijn IT uit Schoonhoven en Bounce2Go uit Soest. De regionale werkorganisatie eist 487.000 euro, omdat de twee ICT-bedrijven veel teveel uren gedeclareerd zouden hebben. Maar na meerdere verloren rechtszaken ging ook het gerechtshof in Den Haag hier niet in mee. Ca-Mijn IT maakt zich klaar voor een schadeclaim van 1,8 miljoen vanwege onbetaalde facturen en imagoschade.

De ambtelijke werkorganisatie voor Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo (BUCH) besloot in 2019 de digitale infrastructuur te verbeteren. Na enige tijd ontstond het vermoeden dat Ca-Mijn-IT en Bounce2Go teveel uren declareerden en werd Hoffmann Bedrijfsrecherche ingeschakeld voor een onderzoek. Na afronding eiste de BUCH van beide bedrijven ieder een kleine kwart miljoen euro terug. Ook werd de ICT-ambtenaar die over het project ging ontslagen omdat hij medeplichtig zou zijn geweest aan de vermeende oplichting, ondanks dat het onderzoek dit niet uitwees.

Het ontslag kwam de BUCH duur te staan. De ex-ambtenaar stapte naar de rechter en kreeg uiteindelijk 75.000 euro voor schadevergoeding en onbetaalde facturen. De twist met de twee ICT-bedrijven ging niet beter. De BUCH verloor meerdere rechtszaken. De organisatie kon niet bewijzen dat er sprake was van oplichting omdat de afspraken hiervoor niet duidelijk genoeg waren. Het Gerechtshof oordeelde niet anders.

Jeroen Camijn van Ca-Mijn IT is opgelucht, al leek het Gerechtshof niet plotseling de zijde van BUCH te zullen kiezen. "Er is nooit enige vorm van fraude of oplichting gevonden, ook niet door Hoffmann Bedrijfsrecherche. Er is beslag gelegd op mijn bedrijfs- en privérekeningen. De BUCH heeft rekeningen niet betaald die al waren geaccordeerd, die staan al drie jaar open Het heeft veel geld gekost, ook privé. En het was de slechtste tijd om dat te overkomen (vanwege corona, red.). We hebben mensen moeten ontslaan om te kunnen overleven. We zijn drie keer bijna ten onder gegaan."

"De rechter heeft een oorvijg gegeven aan de BUCH, 'jullie hebben nul bewijs geleverd voor al je stellingen'", vervolgt Camijn. "Wij hadden onze zaak wél onderbouwd met bewijsvoering en stellingen. We hebben meer dan meer dan 2.000 pagina's bewijs geleverd. Ik heb het vermoeden dat ze hun aanbestedingsproces in de doofpot wilden stoppen door ons failliet te maken."

"En ze probeerden me nog in de schoenen te schuiven dat we een wanprestatie leverden", maar wat Jeroen Camijn nog wel het meeste steekt: "Ze hebben nooit willen praten met ons. We hebben gevraagd om de tafel te zitten, maar daar hebben ze niet op gereageerd. De vier burgemeesters niet, de gemeentesecretarissen niet en de directie ook niet. En alles bij elkaar kostte hen tonnen. Dat is allemaal gemeenschapsgeld."

Desalniettemin draait Ca-Mijn IT de rollen om en dient het IT-bedrijf bij de BUCH een claim van 1,8 miljoen euro in vanwege de nog openstaande rekeningen en imagoschade. "Dat zullen we vast niet krijgen maar het gaat mij er ook om dat we in de rechtszaak kunnen vertellen wat er is gebeurd."


Door de ICT-platformen van Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo 'gelijk te trekken' en 'met elkaar te verbinden' kon er volgens de BUCH jaarlijks 2,6 miljoen euro worden bespaard, bijvoorbeeld door dubbele licenties voor software onnodig te maken.

Volgens de uitspraken van verschillende rechtbanken lijkt het er sterk op dat de BUCH voor het project Europese aanbestedingsregels wilde omzeilen, door de reeds ingehuurde ICT-specialisten erop te zetten. Een aanbestedingsproces duurt maanden. En als de reeds ingehuurde bedrijven afzwaaiden, dan moest een ander bedrijf zichzelf eerst helemaal inwerken.

De BUCH meent ’een afwijkingsmogelijkheid in het aanbestedingsbeleid’ te hebben gebruikt, maar het Gerechtshof miste daarvoor enige onderbouwing. De eisen van de BUCH waren zo slecht onderbouwd, dat de BUCH volgens de rechter het recht verspeelde om de gebreken in de bewijsvoering te herstellen. Tegen die uitspraak is de BUCH weer in hoger beroep gegaan.


Pin It
Bekeken: 1836x
https://ee.itk.ac.id/data/