De gemeenteraad van Alkmaar heeft donderdag ingestemd met een 'opwaardering' van de Helderseweg. In normale taal: de weg is straks bij de Viaanse Molen geen doorgaande weg meer, maar een weg voor de toekomstige bewoners. Doorgaand verkeer moet dan via de Steve Bikoweg (N9) en Huiswaarderweg (N245). Ook het stuk weg ten zuiden van de N245 zal moeten worden aangepast.
Eigenlijk hadden de raadsleden geen keuze meer. Het oorspronkelijke idee was om de Helderseweg deels te verleggen. Er waren drie routes tussen de Ampèrestraat en het topje van ATV De Rekere onderzocht: dwars over het tuincomplex, deels over het terrein en dan met een tunnel terug naar de bestaande weg, en een ventweg langs de N9. Na protesten van volkstuinders, gesteund door de Federatie Amateurtuindersverenigingen Alkmaar en het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland, vielen de doorkruisingen af. Zij wilden de ventweg-optie, maar dan wel met een aarden wal tussen de moestuinen en de weg. Die optie viel was uiteindelijk ook niet te doen.
En dus bleef de bestaande Helderseweg over en komt de realisatie van 500 woningen in plaats van het PEN-dorp dichterbij, en daarmee de bouw van de complete wijk met 5.000 woningen. Alleen is nog de kwestie wat voor weg het precies moet worden bij de Viaanse Molen: een 50 km/u weg waarbij doorgaand verkeer wordt ontmoedigd, een 30 km/u weg of een 30 km/u fietsstraat à la de Frieseweg. GroenLinks wil graag een fietsstraat, VVD is fel tegen, de rest sluit nog geen opties uit.
Volgens adviesbureau Goudappel zou een maximumsnelheid van 30 km/u geen problemen moeten opleveren, maar de gevolgen voor de N9 en de Huiswaarderweg zijn onduidelijk. Goudappel voorziet met alle bouwplannen een verdubbeling van het aantal auto's op het zuidelijke deel van de Helderseweg, dus dit zal naar verwachting ook moeten worden opgewaardeerd. (foto: Bing Maps)