Maandag 12 september start BAM Infra Regionaal Amsterdam in opdracht van gemeente Dijk en Waard met de vervanging van twee rotondes op de Oosttangent. Het gaat om de rotonde bij de Haringvliet en bij de Dijk van Kyoto. Donderdag 25 augustus is er van 19:00 tot 20:30 uur een inloopavond in de raadszaal van het gemeentehuis.
Uit eerder verkeersonderzoek blijkt dat aanleg van twee gedeeltelijke turbo-rotondes bij Haringvliet en de Dijk van Kyoto de verkeersdoorstroming zullen bevorderen. De rotondes zullen in één rijrichting verbreed worden tot twee rijbanen. De rotonde Haringvliet krijgt de extra rijstrook voor verkeer in noordoostelijke richting en de rotonde bij Dijk van Kyoto voor verkeer in zuidwestelijke richting.
In de maand september wordt gewerkt aan de rotonde Haringvliet en in oktober aan de rotonde Dijk van Kyoto. Aan elke rotonde wordt in drie stappen gewerkt. In stap 1 blijft de rotonde overdag open en worden 's nachts verkeersregelaars ingezet. Tijdens stap 2 kan autoverkeer alleen rechtdoor of rechtsaf. In stap 3 wordt de rotonde ongeveer vier dagen volledig afgesloten voor autoverkeer. Tijdens het gehele project geven borden de omleidingsroutes aan.
Sommige avonden en nachten wordt doorgewerkt. BAM probeert het geluid en de hinder voor het verkeer zoveel mogelijk te beperken.
Tijdens de werkzaamheden houden de gemeente en BAM Infra inwoners op de hoogte via persberichten, dijkenwaard.nl/oosttangent (vanaf 23 augustus), Gemeentenieuws Dijk en Waard, sociale media van gemeente Dijk en Waard (Facebook, Instagram en Twitter) en de Bouwapp. De Bouwapp is via de appstore te downloaden en biedt actuele informatie, foto’s, de planning en de voortgang.
De herinrichting van de Oosttangent is onderdeel van een reeks verbeteringen aan structuurwegen in Dijk en Waard. Het werk aan deze wegen is gepland vóórdat het werk aan de spooronderdoorgang Zuidtangent start, zodat tijdens de aanleg van de spoorwegonderdoorgang andere belangrijke routes open blijven.