ProRail, Natuurmonumenten en gemeente Heiloo hebben afgelopen week een akkoord gesloten over de sluiting van de spoorwegovergangen in het Heilooërbos. De drie partijen hebben de intentie om de voorkeursalternatieven verder uit te werken tot een ontwerp en de kosten samen in kaart te brengen.
Eerder werden ProRail, Natuurmonumenten en gemeente Heiloo het al eens over welke alternatieven de voorkeur zouden hebben. De onbewaakte overgang naar boerderij Cranenbroeck willen de partijen het liefst opheffen. Bij kwekerij Meijer zou een fiets- en voetgangerstunnel de overweg moeten vervangen. Bij de Kraaienlaan zou een voetgangersbrug of een tunneltje een alternatief kunnen zijn. Alles moet mogelijk worden door een nieuwe verbinding aan de westzijde van het spoor vanaf de Egmondermeer om de huizen daar bereikbaar te houden voor autoverkeer. Het exacte tracé daarvan ligt nog niet vast, dat hangt van de onderzoeksfase naar de weg af die de gemeente Heiloo voor zijn rekening neemt.
De gemeenteraad ging in februari al akkoord om 50.000 euro beschikbaar te stellen voor het onderzoek. Wel verlangden de politici dat alles goed in het historische landschap zou passen. De uitgewerkte plannen worden opnieuw voorgelegd aan de gemeenteraad. Daarover heeft de gemeenteraad van Heiloo het laatste woord. Als die instemt met de benodigde investering, volgt een realisatieovereenkomst met ProRail en Natuurmonumenten. Volgens de huidige planning moet het werk in 2023 worden uitgevoerd.
De sluiting van onbewaakte spoorwegovergangen heeft hoge prioriteit voor Prorail, gezien de vele ongevallen die er plaatsvinden. Op het traject tussen Uitgeest en Alkmaar is dat dringend, omdat daar in de nabije toekomst aanzienlijk meer treinen gaan rijden.