Gemeente Alkmaar, schoolbesturen en de samenwerkingsverbanden primair en voortgezet onderwijs in de regio Alkmaar zetten tot en met 2024 hun samenwerking voort met de 'Gelijke Kansen Alliantie' van het Ministerie van OCW. Doel van de samenwerking, die is vastgelegd in een Gelijke Kansen Agenda, is kansengelijkheid te bevorderen en talent maximaal te ontwikkelen.
“We hebben met elkaar één doel, de toekomst, de gelijke kansen van het kind, want daar doen we het voor", legt onderwijswethouder Elly Konijn-Vermaas uit. "Ik vind het belangrijk dat gelijke kansen voor iedereen vanzelfsprekend is. Daarin zijn we met elkaar goed op weg."
Het accent in de Gelijke Kansen Aanpak ligt op activiteiten voor professionalisering en soepele overgangen, onder andere door de training 'Wegwijs in het Gedrag' voor het docenten op basisscholen en Masterclasses van het cultuurprogramma Transformatieve school voor professionals die nauw samenwerken met het voortgezet onderwijs. Denk aan jeugd- en gezinscoaches, jeugdverpleeg-kundigen en jongerenwerkers.
Met de training worden leraren gestimuleerd om vanuit meerdere perspectieven naar leerlinggedrag te kijken, om zo een compleet beeld te krijgen van hoe het kind opgroeit en leert. Een leraar vertelt: "Je maakt kennis met andere perspectieven, krijgt een andere blik op gedrag en verandert je mindset. Ik merk op school (en thuis) dat ik andere vragen stel en op nieuwe manieren probeer te luisteren. Zonder oordeel. Open. In alle situatie, en vooral de lastige, stel ik mezelf de vraag: wat heeft een kind, een collega, een ouder nu écht nodig?"
Het cultuurprogramma biedt docententeams handvatten om een positief schoolklimaat te creëren en leerlingen te helpen een positief zelfbeeld te ontwikkelen. “We merken dat de leerlingenpopulatie verandert en dat leerlingen op identiteitsvlak bezig zijn om verbinding te maken tussen hun buitenschoolse identiteit en de verwachting in de binnenschoolse setting. Hoe ga je als docent om met botsende sociale codes en verwachtingen? Hier ligt de focus op", vertelt een deelnemer aan de masterclasses. Een ander vult aan: "De hervorming van de schoolcultuur start altijd met de hervorming van je eigen mindset. We zetten in op de lange termijn want daar gaat cultuurverandering altijd over. Hoe kunnen we gezamenlijk de cultuur binnen onze school vormgeven?"