Na veel online lessen was dit weer een van de eerste fysieke evenementen voor vmbo-leerlingen. De leerlingen kwamen donderdag 24 maart voor de Doe Dag van Heerhugowaard on Stage in contact met potentiële werkgevers.
Vmbo doet er toe. Het is een boodschap die afgelopen donderdag centraal stond. Zo’n 54 bedrijven en 544 leerlingen konden elkaar ontmoeten. "De dag is goed verlopen", vertelt Ilse Assies, projectleider Heerhugowaard On Stage. "De leerlingen en bedrijven zijn enthousiast en daar doen we het voor." Het is volgens Assies niet voor niets dat dit netwerkinitiatief voor de derde keer is georganiseerd, vmbo-leerlingen hebben het vaak lastiger. "Ze zijn kwetsbaarder door een minder goed imago en een beroepskeuze die al vroeg gemaakt moet worden. Door bedrijven en leerlingen te koppelen ontstaat er meer energie en kunnen we bouwen aan een sterk netwerk."
In februari en maart waren er weken waarin leerlingen gematcht zijn aan bedrijven. "Zij hebben hun motivatie ingestuurd naar twee bedrijven naar keuze. Vanuit de bedrijven kwamen daar leuke reacties op terug. Ruim 90 procent heeft in ieder geval één match, sommigen zelfs twee. Donderdag konden de bedrijven en leerlingen elkaar voor het eerst in het echt ontmoeten."
Doorgaan met het netwerkinitiatief is voor Assies geen vraag, maar een zekerheid. "Vmbo en het bedrijfsleven hebben elkaar nodig. Door Heerhugowaard On Stage zorgen we voor bereikbare toekomstdromen. Het smaakt naar meer."