Gemeente Langedijk werkte al langere tijd aan een Verkeer- en Vervoerplan en Dijk en Waard nam het stokje over. Onderdeel van het plan is verlenging van De Punt op bedrijventerrein Zuiderdel naar de rotonde Nauertogt - Veertweg - Vronermeerweg. Deze verbinding verbetert de algehele doorstroming en ontsluiting van Langedijk-Zuid. De Fietsersbond-afdelingen Regio Alkmaar en Dijk en Waard zijn positief over het plan, behalve op één punt: de rotonde.
De lokale fietsersorganisaties hebben een brief met bezwaren en mogelijke oplossingen verstuurd naar de fractieleiders en verkeerswethouder van Dijk en Waard, en aan een contactpersoon bij de provincie.
Omdat de rotonde buiten de bebouwde kom ligt, mag verkeer op de Nauertogt 70 km/u rijden en moeten fietsers voorrang verlenen. Dit kan worden opgelost door de dorpsgrens 100m naar het westen te verleggen, iets wat ook niet meer dan logisch zou zijn gezien de ligging van de wijk Westerdel. De gemeente wil dat echter vooralsnog niet.
Daarnaast willen de bezwaarmakers dat de bypass voor autoverkeer vanaf de Nauertogt naar De Punt wordt geschrapt. Ze verwachten dat hier dagelijks zo'n 4.000 motorvoertuigen, zeker zonder grensverlegging, "ongehinderd door kunnen jakkeren richting Heerhugowaard". Oppassen voor alle (brom-) fietsers die de bypass over moeten.
Op verzoek van de twee fietsersorganisaties liet de gemeente onderzoek doen naar de oversteekbaarheid voor fietsers. Het Sweco-rapport gaf aan dat deze 'redelijk' zou worden. Echter, Sweco heeft niet uitgezocht of het voor de fietsers gevaarlijker en lastiger wordt ten opzichte van de huidige situatie. "En die twee belangrijke vragen kunnen wij met ja beantwoorden."
"We vinden dat strijdig met belangen van de fietsers, die in de gemeentelijke plannen voorrang verdienen", vervolgen de bezwaarmakers. "We doen een oproep aan de politiek om nog eens goed na te denken over dit fietsonvriendelijke plan."