De Alkmaarse rederij EcoClipper heeft haar eerste zeilschip gekocht om op duurzame wijze goederen over de Noordzee te gaan vervoeren. De klipper 'De Tukker' ligt nu nog in Den Helder, maar zal na een grondige verbouwing nog in de eerste helft van dit jaar ingezet gaan worden voor lijndiensten. Het schip uit 1912 is het begin van wat een hele vloot moet worden.
De Tukker kan ongeveer 50 tot 70 ton aan vracht vervoeren, vertelt EcoClipper-oprichter Jorne Langelaan aan mediapartner NH Nieuws. "Dit is vergelijkbaar met de inhoud van twee vrachtwagens." Naast het vervoeren van transportgoederen, is het de bedoeling dat het schip ruimte biedt aan een twaalftal passagiers.
"Ik kom uit een familie van zeevaarders. Mijn oom was kapitein eigenaar van schepen. Ik voer in vakanties mee en werd getroffen door de liefde van het varen". Daardoor zag Langelaan al jaren geleden ook de schadelijke kant van schepen. "De uitstoot van scheepvaart is vergelijkbaar met die van een groot industrieel land als Duitsland. Varen gebeurt nog steeds op zware olie, ongeveer de meest vervuilende olie die je kunt verbranden. Dit draagt enorm bij aan CO2-uitstoot en fijnstof in de lucht."
Daarom rolt Langelaan nu zijn plan voor duurzaam transport uit. Hij erkent dat één zeilschip nog geen zoden aan de dijk zet, maar hoopt de vloot binnen 10 jaar uit te breiden naar 'tien schepen of meer'. En die varen volgens hem zo goed als uitstootvrij; er komt enkel nog een motor aan te pas wanneer het schip een haven binnenvaart.
Toch ligt de oplossing van het probleem volgens de Alkmaarder niet alleen in het verduurzamen van vervoersmiddelen. "We zouden de economie moeten inrichten op een lokalere markt. Veel spullen die we nu van ver halen, komen enkel daarvandaan omdat de lonen en milieuregels in die landen een stuk minder geld kosten. Terwijl we gewoon een stuk minder moeten vervoeren om klimaatverandering binnen de perken te houden."
Terwijl Langelaan met zijn bedrijf nu bezig is aan de eerste route, is hij in zijn hoofd al een stuk verder. "We hebben nu een aantal wereldwijde routes geanalyseerd. Trans-Atlantisch, Trans-Pacifisch, een oostelijke route en eentje vanuit Azië naar Europa. Op iedere route willen we zeilschepen inzetten. Maar nu eerst de verbouwing van De Tukker, we moeten ergens beginnen", besluit hij lachend.