Donderdagavond werden voor de achtste keer de NHN Business Awards uitgereikt. Tijdens het gala in de Cultuurkoepel van Heiloo brachten twaalf finalisten hun pitch om de prijzen in de wacht te slepen. Naast de prijzen voor klein-, midden-, en grootbedrijf stonden ook een Thema Award, Pitch Award en de Publieksprijs op het spel. De Thema Award ging naar Rataplan in Heerhugowaard, de Koedijker Natuurbegraafplaats Geestmerloo eindigde als derde in deze categorie, maar werd wél beloond met de Publieksprijs.
De organisatie van de NHN Business Awards, bedoeld voor bedrijven boven het Noordzeekanaal, beschouwt alle finalisten als winnaars. Zij kwamen immers naar voren uit 300 aanmeldingen. Maar er kan er per categorie maar één de beste zijn. Alle genomineerden zijn bezocht door de jury, die hen beoordeelde op groei & ontwikkeling, financiële gezondheid, medewerkersbeleid, ondernemerschap, regionale betrokkenheid en innovatie. Het laatste beoordelingspunt was het verkooppraatje tijdens het gala.
Rataplan won dus de Thema Award, die dit jaar draaide om maatschappelijk ondernemen. De stichting verkoopt tweedehands kleding, spullen en fietsen. aangeleverd door mensen die ze niet meer hoeven te hebben. Geestmerloo moest genoegen nemen met een derde plaats, maar dat zal snel vergeten zijn toen het tot publieksfavoriet werd uitgeroepen. Locatiebeheerder Jacco de Kroon “We zijn ontzettend trots dat het publiek ons waardeert om wat wij hier elke dag met liefde doen is de mooiste waardering die wij kunnen krijgen.”
De andere twee finalisten vanuit de regio zijn Fietsvoordeelshop.nl in Heerhugowaard en Brouwerij Leeghwater uit De Rijp. Deze bedrijven eindigden op een eervolle derde plek, respectievelijk in de categorieën Grootbedrijf en MKB Klein.
Alle winnaars kregen een uitgebreid prijzenpakket, maar ook de andere finalisten gingen niet met lege handen naar huis. (foto: Facebook / NHN Business Awards)