Vanaf 6 september kan er geen treinkaartje meer worden gekocht of reisinlichtingen worden ingewonnen bij de servicebalie op het NS-station Alkmaar. De NS meldt dat de NS-balie op 5 september voor het laatst is geopend. De sluiting was vorig jaar al aangekondigd, maar wordt nu eerder doorgevoerd omdat er te weinig personeel is dat de balie open kan houden.
Daarmee loopt de voorlopige sluiting vooruit op de voornemens om de serviceloketten op vrijwel alle stations te sluiten. Dat voorstel voor reorganisatie ligt nu bij de ondernemingsraad van de NS en consumentenorganisaties. Landelijk verdwijnen daardoor 300 banen. De sluiting is echter nu al onvermijdelijk. Personeel gaat binnen en buiten NS op zoek naar een andere baan. Daardoor blijft te weinig personeel over om de loketten open te houden. In Hoorn is het serviceloket al sinds 9 augustus gesloten en nu volgt ook rap Alkmaar.
Volgens NS past de sluiting bij maatschappelijke trends. In 2004 werd 63 procent van alle treinkaartjes gekocht aan het loket. In 2019 was dat nog maar 12 procent. De online kaartverkoop via ns.nl en de app ging van nul in 2009 naar bijna 30 procent. Tjalling Smit, Raad van Bestuur van NS meldde vorig jaar: "Gemiddeld genomen is er voor de helft van de tijd aan de balie geen reiziger die we kunnen helpen. Bij sommige balies verkopen we slechts één abonnement per tien dagen.”
De aankondiging van de sluiting van de NS-loketten viel slecht bij politiek en overheid. De gemeente Alkmaar stuurde een brief op poten naar de NS, de provincie sloot zich daarbij aan. SeniorenPartij Alkmaar stelde destijds vragen omdat de fractie vreest dat mensen in de problemen komen die niet goed met online dienstverlening en kaartjesautomaten overweg kunnen. Het gemeentebestuur is het daarmee eens. Dat vindt dat de dienstverlening aan kwetsbaren gewoon op peil moet blijven, ongeacht de aantallen.
Reizigersorganisatie Rover wil ook vormen van persoonlijke service behouden, aangezien veel met name oudere mensen de weg niet (goed) kennen op het internet. "Wij zien liever servicemedewerkers op het perron die reizigers bij een verstoring de weg wijzen dan mensen achter het loket die drie kwartier in een uur niets te doen hebben”, aldus directeur Freek Bos destijds op treinreiziger.nl.
De NS biedt voorlopig echter weinig van dit soort alternatieven. Op slechts vijf van de 21 stations waar loketten sluiten zullen servicemedewerkers rond gaan lopen. Alkmaar valt hierbij buiten de boot. Verder verwijst de NS naar de hulp op afstand via praatpalen. Reizigersondersteuning zoals assistentie voor reizigers met een beperking en de OV-fiets blijft wel bestaan.