Sinds dinsdag kunnen huisartsen uit de Kop van Noord-Holland en Noord-Kennemerland hun patiënten via het digitale platform ZorgDomein verwijzen naar medisch specialisten binnen Noordwest. Daarnaast kunnen zij diagnostisch onderzoek aanvragen bij de afdeling radiologie en de laboratoria van Noordwest en Starlet. Dit is een belangrijke stap in de digitalisering van zorgpaden in de regio.
In eerste instantie is het platform voor de grootste groep verwijzers, de huisartsen. Hun aanvragen voor 1e-lijns diagnostiek en verwijzingen naar specialisten van alle poliklinieken, het laboratorium, radiologie en het Gynaecologisch Centrum Alkmaar verlopen nu via ZorgDomein. Het verwijsplatform biedt een overzicht van de beschikbare zorg en de mogelijkheid om patiëntinformatie veilig te delen. Zo kan een zorgpad eerder én direct bij de juiste zorgverlener worden gestart.
De lancering van ZorgDomein komt voort uit een nauwe samenwerking tussen Noordwest, Huisartsenorganisatie Kop van Noord-Holland (HKN), Huisartsenorganisatie Noord-Kennemerland (HONK) en Starlet Diagnostisch Centrum. Het platform wordt stapsgewijs uitgebreid met andere zorgverleners, zoals de huisartsenpost, tandartsen en verpleeg-, verzorgings- en thuiszorgorganisaties. Ook wordt gewerkt aan betere communicatie en samenwerking. Op termijn kunnen patiënten toegang krijgen voor informatie en afspraken, en krijgen zorgverleners van het Noordwest inzicht in de beschikbaar van thuis- en pleegzorg voor patiënten die het ziekenhuis verlaten.
De ontwikkeling van ZorgDomein is binnen Noordwest onderdeel van het programma ‘Digitaal gastvrij ziekenhuis’. Alexander Lopes Cardozo, chirurg en CMIO bij Noordwest: “Steeds meer patiënten willen hun zorg online kunnen regelen, zoals hun dossier inzien of online afspraken maken. Doordat we deze digitale omgeving als ketenpartners gezamenlijk inrichten, heeft de patiënt zelf de regie over de juiste zorg, op de juiste plek, op het juiste moment. De technische expertise van ZorgDomein biedt hierbij goede, betrouwbare ondersteuning. Voor de patiënten die hun afspraken in het ziekenhuis liever telefonisch maken, blijft dit natuurlijk mogelijk.”