Reclame

Er is geen aparte organisatie meer voor de stadspromotie van Alkmaar. De marketingorganisatie van de kaasstad is opgegaan in de VVV, die al de promotie deed voor een grotere regio. De nieuwe organisatie gaat nu ook de toeristische promotie doen voor Bergen, Egmond, Schoorl en Castricum.

Voor de samenvoeging is een nieuwe stichting opgericht, die de naam Hart van Noord-Holland’ heeft gekregen. Aan het hoofd van de nieuwe stichting staat Ger Welbers. Voor de fusie was hij al directeur van beide organisaties. In het nieuwe bestuur zitten belanghebbenden zoals de voorzitters van Alkmaars Bolwerk en Ondernemend Alkmaar en vertegenwoordigers van de culturele sector, de horeca en de gemeente. Ook komt in het nieuwe bestuur een portefeuille ’gastheerschap’.

Het gemeentebestuur van Alkmaar verwelkomt de fusie. Twintig jaar geleden was er nog grote onvrede bij de gemeente Alkmaar en de plaatselijke ondernemers over de stadspromotie van Alkmaar door de regionale VVV. Dat was toen aanleiding om een aparte organisatie op te richten voor de citymarketing van de kaasstad. Van overlap in het takenpakket van VVV en Alkmaar Prachtstad was daardoor altijd al sprake.

Alkmaar Marketing werkt aan het imago en de bekendheid van de stad, met als doel meer bestedingen van bezoekers. De VVV houdt zich van oudsher bezig met het verzorgen van een warm welkom aan de bezoekers aan de regio. Het doet ook de organisatie van stadswandelingen en regelt de ontvangsten rond de Waag tijdens de kaasmarkten. In 2019 wisten ruim 300.000 bezoekers de weg te vinden naar de vestiging in het Waaggebouw.

Voorlopig blijven bekende merken en vestigingen bestaan. Het VVV informatiepunt blijft in het Waaggebouw en alle marketingactiviteiten blijven in het oude pand van de Nutsspaarbank aan de Gedempte Nieuwesloot. ’Alkmaar Prachtstad’, ’Visit Alkmaar’ en ’VVV Alkmaar’ blijven gebruikt worden als merknamen.
Pin It
Bekeken: 2227x
Reclame