Reclame

De NS wil het aantal treinstations met een ticketservicebalie terugbrengen van 36 naar vijftien. Een van de te offeren loketten is die van Station Alkmaar. De verwachting is dat ingreep in het voorjaar afgerond is. De plannen liggen nu bij de ondernemingsraad en reizigersorganisaties. Rover toonde al begrip, maar wil dan wel alternatieve vormen van persoonlijke service.

In 2004 werd 63 procent van alle treinkaartjes gekocht aan het loket. In 2019 was dat nog maar 12 procent. De online kaartverkoop via ns.nl en de app ging van vrijwel nul in 2009 naar bijna 30 procent. Tjalling Smit, Raad van Bestuur van NS: "Gemiddeld genomen is er voor de helft van de tijd aan de balie geen reiziger die we kunnen helpen. Bij sommige balies verkopen we slechts één abonnement per tien dagen.”

Rover wil alternatieve vormen van persoonlijke service, aangezien veel met name oudere mensen de weg niet (goed) kennen op het internet. "Wij zien liever servicemedewerkers op het perron die reizigers bij een verstoring de weg wijzen dan mensen achter het loket die drie kwartier in een uur niets te doen hebben”, aldus directeur Freek Bos op treinreiziger.nl.

Bos denkt verder aan hulp in de kiosk of bewaakte fietsenstalling, en meer OV-servicewinkels. "Een medewerker van NS kan ook prima abonnementen voor HTM verkopen en een medewerker van het GVB zou prima een reisadvies voor de NS-trein kunnen geven. De vervoerders hebben een gezamenlijk belang bij goede service."

De NS biedt voorlopig echter weinig van dit soort alternatieven. Op slechts vijf van de 21 stations waar loketten sluiten zullen servicemedewerkers rond gaan lopen. Alkmaar valt hierbij buiten de boot. Verder wordt gecompenseerd met hulp op afstand via praatpalen.
Pin It
Bekeken: 3885x
Reclame