Reclame

De ANWB heeft dit jaar 40 parkeergarages in 20 Nederlandse steden gecontroleerd. De verschillen zijn enorm: zes kregen een cijfer tussen de 8,0 en 9,0, drie garages waren nog geen 3,0 waard. In Alkmaar is er ook een schril contrast. De Schelphoek kreeg een mooie 8,1 en de Karperton slechts een 4,0. Onder de bekeken garages waren er vijf slechter, maar ANWB-leden klaagden het meest over 'De Krappe Ton' en daarom kreeg de garage aan de Dijk de twijfelachtige eer om als slecht voorbeeld te dienen in een luchtige video op YouTube.

De ANWB-controleurs troffen onder de 40 een grote variatie aan parkeergarages. Van ouderwetse, typische jaren ’80 parkeergarages met smalle, steile taluds tussen tochtige etages, zacht gezegd onhandig geplaatste pilaren en smalle parkeervakken…. Tot gloednieuwe parkeerparadijzen met een prettige sfeer.

De Schelphoek staat zesde met overall een 8,1. De sfeer en de extra's werden beloond met een 10 en de routing/verkeerstekens met een 9, net als de veiligheid voor voetgangers. De parkeervakken krijgen een 8,5  en wat betreft obstakels en hellingen is er een 8. Het totaalcijfer wordt gedrukt door de 5 voor de mindervaliden (miva) plekken en de 6,75 voor de in- en uitrit.

De (verdere) pluspunten: brede en flauwe taluds tussen de etages, goede verlichting, de toiletten, de garage oogt schoon en nieuw met een prettige sfeer. De minpunten: de in- en uitrit kruist een fietspad, nummerbord-herkenning werkte niet, plek van pilaren, onnodig ruim bemeten vakken met laadpunten, gebrek aan mobiel bereik op de laagste verdieping.

De Karperton is met een 4,0 niet zesde van boven, maar zesde van onderen. De hoogste sub-scores waren een 6 voor de in- en uitrit en de situatie voor voetgangers. Het laagste cijfer was een 2, voor de routing/verkeerstekens.

De plussen: de locatie, de gelijkvloerse in- en uitrit, de afwezigheid van steile taluds, de thematische schilderingen per etage, de zebrapaden, de toiletten en dat een deel van de pilaren was voorzien van kras-bescherming. De minnen: ingewikkelde routing (linkerkant talud omhoog/omlaag), smalle vakken, de positie van de pilaren, zeer krappe bochten, parkeerdekken onder een helling, tochtig, nummerbord-herkenning inactief, voetgangers en fietsers komen langs de in- en uitrit, de locatie van de miva-plekken.

Aan veel minnen is niets te doen, zoals de locaties en constructies van de garages, maar problemen met nummerbord-herkenning zijn wel te verhelpen. Wellicht kunnen de miva-plekken in beide garages verhuizen en kan de Karperton met doek minder tochtig gemaakt worden. (screenshot: video ANWB)
Pin It
Bekeken: 1590x
Reclame