Reclame

In juli 2018 presenteerden Alkmaarse ondernemers en bewoners een petitie met een 7-Puntenplan, in navolging van het coalitieakkoord 'Alkmaarders aan Zet'. Hierin stonden te weinig ambities, vonden ze. Twee maanden later werd het plan op initiatief van OPA besproken in de betrokken commissie. Maar pas in juli 2019 liet het college er weer wat over horen, onder andere in de memo 'Een succesvolle stad ben je samen' en een interview van toenmalig burgemeester Piet Bruinooge. Daarna werd het weer stil volgens OPA en de fractie wil weten waarom.

In de college-memo wordt onder andere geschreven over een afspraak om de punten verder uit te werken, een verdiepingsslag in het najaar, een nieuwe aanpak stedelijk logistiek, kreten met betrekking tot versterking van de samenwerking met ondernemers en onderzoek zou volgen. Daarbij zou Alkmaar Marketing zelfstandiger gaan opereren en gezocht worden naar creatieve oplossingen voor het stallen van fietsen.

Kloos erkent dat een aantal punten zijn opgepakt. "Bijvoorbeeld de detailhandelstructuur en de herinrichting van de Laat, maar het initiatief Tuinen van Holland, het citymarketingplan en het fietsparkeren niet". Hij vindt het lullig voor alle mensen die gehoor gaven aan de coalitie-slogan 'Alkmaarders aan Zet'. Samen met fractiegenoot Henk Adriaanse dringt hij dan ook aan op een uitleg. "Waarom gaat het zo traag? Wanneer gaat u een concreet resultaat voorleggen aan de raad?"

Tuinen van Holland is een initiatief uit 2017. Parken moeten volgens initiatiefnemer Hans van de Leygraaf een beetje à la de Keukenhof worden, met als eerste Park Oosterhout, het Victoriepark en het Bolwerk. Dat maakt niet alleen de stad veel mooier, het zou in het eerste jaar al 200.000 extra bezoekers naar de stad trekken. "Hartstikke leuk en praktisch", vindt Kloos, "Maar wil het college hier nog wat mee, dan moeten het wel opschieten want dan moeten de bollen in november nog de grond in.

Op de vraag hoe het dan zit met het plan voor een fietskelder onder de oude V&D, antwoordt Kloos als volgt: "Dit is een initiatief is van ondernemers, het komt niet van het college."

De kritische vragen zijn onderdeel van de campagne 'Traag' van OPA. "Sommige dingen gaan goed, maar andere ook niet. Dat gaat dan allemaal zó traag". De wat plagerige campagne heeft zelfs een logo: een slak met het wapen van Alkmaar erop.
Pin It
Bekeken: 1744x
Reclame