Op 19 oktober start voor Wmo-cliënten het ervaringsonderzoek over het jaar 2020. Gemeenten Heerhugowaard en Langedijk houden daarvoor geen schriftelijke enquêtes meer, maar telefonische interviews. Dat gaat makkelijker en zo kunnen er sneller en beter aanpassingen worden doorgevoerd in de dienstverlening.
Telefonisch worden in twee maanden tijd ongeveer 350 Wmo- en 50 Jeugdzorg-cliënten gevraagd naar de ervaringen over het contact met de gemeente, de ontvangen zorg en in hoeverre de Wmo-ondersteuning bijdraagt aan het zelfstandig kunnen leven en meedoen aan de samenleving. Tegelijk worden ook vragen meegenomen over de impact van het coronavirus. De antwoorden worden anoniem verwerkt.
Vanaf 2021 zal er ‘continu’ ervaringsonderzoek plaatsvinden. Het hele jaar door, op bepaalde momenten gedurende het (aanvraag)proces, zullen cliënten gericht enkele vragen voorgelegd krijgen. Hierdoor is er sneller zicht op trends, kan er eerder bijgestuurd worden en wordt meer duidelijk over de feitelijk ingezette zorg en de effectiviteit ervan. (foto: Pexels / Karolina Grabowska)