De gemeenteraad van Heerhugowaard heeft dinsdag unaniem gestemd voor een voorbereidingskrediet van 250.000 euro om Westpoort en De Scheg te ontwikkelen. Dit zijn de open terreinen tussen de N242 en de Westtangent, aan weerszijden van het spoor. Met name D66 had reserveringen, omdat partners als de provincie en ProRail nog niet zo ver zijn, maar uiteindelijk kwam ook deze fractie aan boord.
Verbetering van de infrastructuur is van belang voor de groei van Heerhugowaard. De provincie overweegt onder andere verbreding van de N242 en dat heeft mogelijk gevolgen voor de spoorbrug. Sowieso is die brug een probleemkindje omdat er met enige regelmaat te hoge vrachtwagens tegenaan rijden. Maar vooralsnog heeft ProRail geen plannen voor een nieuwe spoorbrug. De spoorbeheerder heeft zichzelf onlangs zelfs 20 jaar extra de tijd gegeven door de afschrijving van 2039 naar 2059 te verschuiven, al zegt ProRail dat het evengoed 2039 aanhoudt als einddatum.
VVD counterde D66 door te stellen verstrekking van het krediet een signaal afgeeft dat de gemeente snel haar woningnood wil aanpakken. Dat het druk zet op de partners in het project om ook in actie te komen. Uiteindelijk ging D66 overstag. (foto: Bing Maps)