Brandweerman Karel was woensdagmorgen als een van de eersten bij de hevige garagebrand in de Singelgarage te Alkmaar. Gewapend met een warmtebril daalde hij af naar de tweede verdieping van de garage, waar hij een situatie aantrof die hij nooit eerder meemaakte. "Ik zit al vijf jaar bij de brandweer, maar dit was een ongekend ingewikkelde en complexe brand", vertelde hij mediapartner NH Nieuws.
Toen Karel (niet zijn echte naam, deze is bekend bij de redactie) woensdagmorgen vroeg de garage in ging, wist hij niet wat hij aan zou treffen. "Je weet op dat moment nog niks. En eenmaal in de garage zie je letterlijk geen hand voor ogen. Het was git- en gitzwart. Pas toen we anderhalve meter van de auto afstonden, zagen we dat 'ie in brand stond."
Het bleek om een elektrische auto te gaan die vlam had gevat. Het blussen hiervan is moeilijk. "Een elektrische auto blus je niet zomaar even. Die moet je eigenlijk in een dompelbad leggen. Iets wat op verdieping -2 van een parkeergarage niet kan. Toen we aankwamen stond de auto al zodanig in de brand dat we hem hebben laten uitbranden. Voor het blussen van elektrische auto's is geen richtlijn. Je moet altijd kijken naar hoe de situatie is."
Zo'n 40 meter van de eerste brandende auto bleek nog een auto in de brand te staan. Karel overlegde met zijn collega's hoe ze het beste te werk konden gaan. "Gelukkig heeft deze parkeergarage vijf ingangen. Je kan dan gaan ventileren zodat je wat ziet. Maar we moeten elkaar ook goed in de gaten houden."
Doordat het zicht van Karel en zijn collega's zo slecht was, bedachten ze een truc om terug te komen. "Er lag ontzettend veel roet op de vloer. Aan de hand van onze voetstappen konden we onze weg weer terug vinden. Een beetje zoals Hans en Grietje dus", grapte hij.
Het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) laat weten dat de ontwikkelingen van laden en parkeren van elektrische auto's in ondergrondse parkeergarages zo nieuw zijn, dat nog niet alle risico's bekend zijn. En dat terwijl er sinds begin dit jaar al zo'n 100.000 elektrische voertuigen op de weg zijn. Wel wordt geadviseerd laadpalen zo dicht mogelijk bij de in- en uitgang te plaatsen. Daarnaast zijn er richtlijnen gemaakt over hoe de brandweer het beste op kan treden als een elektrische auto in brand staat.
Over het exacte aantal auto's dat door de brand beschadigd is, bestaat nog onduidelijkheid. Volgens gemeente Alkmaar stonden er 160 auto's in de garage, Veiligheidsregio Noord-Holland Noord spreekt over tientallen auto's met schade. Als Karel een snelle rekensom maakt, komt hij uit op ongeveer 60 auto's die op niveau -2 stonden. "Niet elke auto is even erg beschadigd als de andere. Maar het was er wel erg warm."