Reclame

In de Alkmaarse raadsvergadering van 28 mei is het beleid rond duurzaamheid aangenomen. OPA realiseerde zich daarbij onvoldoende dat de invoering van de 'JA JA sticker' onderdeel uitmaakt van de plannen. "Opvallend ook omdat eind 2017 een motie om deze sticker in te voeren door de raad is verworpen. Ook OPA stemde toen tegen dit initiatief", aldus Victor Kloos.

Bij adressen zonder JA JA sticker mogen volgens het beleid geen reclamefolders meer in de brievenbus gegooid mogen worden. Doel is het drastisch terugdringen van de hoeveelheid oud papier. Maar, zo vindt OPA, juist in deze coronatijd hebben ondernemers reclame nodig om hun omzet op te krikken. Daarnaast gaat zonder de sticker, die men zelf bij de gemeente moet halen, de lokale media aan de deur voorbij. En dat betekent meteen ook dat gemeentelijke mededelingen niet meer in de bus vallen.

"Dezelfde partijen die voorstander zijn van dit soort stickers voeren ook nog landelijk een discussie om regionale media te gaan subsidiëren", aldus Kloos. "OPA is een partij die niet houdt van paternalisme, maar dit overheidsdenken lijkt tegenwoordig wel het fundament te zijn onder het duurzaamheidsbeleid."

OPA pleit opnieuw tegen invoering van het JA JA sticker-beleid. Daarbij haalt de partij aan dat Utrechtse media vergelijkbaar beleid met succes bestreed voor de rechter. Deze oordeelde dat de gemeente inderdaad de vrijheid van de pers schond.

"OPA vindt u verder echt goed. Maar doe deze gekke dingen alsjeblieft niet!", sluit Kloos af.
Pin It
Bekeken: 1856x
Reclame