De problemen die zich zondagavond voordeden op buslijn 165 tussen Alkmaar en Egmond, hebben zich tweede pinksterdag niet herhaald. Enerzijds lag dat waarschijnlijk aan het minder zonnige weer op maandagavond, waardoor mensen vroeger naar huis gingen. Anderzijds had Connexxion maandag meer extra bussen beschikbaar, die zelfs niet allemaal hoefden te worden ingezet.
Dat meldt Susan Zethof van Connexxion in Noord-Holland desgevraagd. Zethof verduidelijkt dat ook zondagavond extra bussen waren ingezet op de buslijn tussen Alkmaar en Egmond. De acht extra ritten waren nodig om te zorgen dat iedereen thuis kon komen met de bus.
De ervaring van zondagavond zorgde ervoor dat voor de maandag 10 extra bussen met chauffeur in Alkmaar klaar stonden voor de strandlijn. Die ingreep bleek een goede: "Iedereen die maandag met de bus mee wilde, kon mee. Net als zondag kwamen alle passagiers thuis."
Overdag is buslijn 165 van Alkmaar naar Egmond aan Zee via Egmond aan den Hoef een uurdienst en vanaf half zes doet nog maar eens per 2 uur een bus Egmond aan. Op de haltetijden kwamen steeds twee bussen voorrijden in plaats van éen. Toen dat op enkele momenten nog niet genoeg was, heeft de opgeroepen versterking nog enkele extra ritten gemaakt.
"Het is voor ons een lastige situatie. Je wilt in deze tijden niet stimuleren dat mensen voor plezierritjes de bus pakken, maar je weet dat het wel gebeurt. We laten wel extra bussen rijden bij grotere drukte, maar liever houd je dat stil omdat dat het verkeerde signaal geeft. Het is voor ons moeilijk om het juiste evenwicht te vinden hoe je blijft benadrukken dat de bus er in coronatijden alleen is voor noodzakelijke reizen, en daarom minder vaak rijdt, en tegelijk met extra ritten een goede service blijft bieden aan alle passagiers die wel bij de haltes staan. Zoals op zomerse dagen in Egmond."
De dienstregeling met een lage frequentie naar het Egmondse strand blijft in ieder geval zoals deze is. Ook de zomerdienstregeling wordt niet aangepast. Vanaf vandaag zijn mondkapjes in het openbaar vervoer verplicht, zodat iets meer mensen kunnen worden toegelaten in de bussen. De capaciteit van een bus is nu 30 tot 40% van normaal.