De Nederlandse Spoorwegen voert om de paar jaar grotere aanpassingen door in haar spoorboekje ter verbetering van het treinvervoer. Voor het jaar 2022 mochten Alkmaar en de regio vroegtijdig adviseren bij het opstellen van de vernieuwde dienstregeling. Zij spraken de wens uit dat er een snellere treinverbinding komt met Amsterdam en de Randstad. Daar gaf NS gehoor aan, maar vervolgens werd het voorstel afgewezen. BAS stelt hier vragen over aan het college.
De NS had de wens van Alkmaar en de regio verwerkt in een voorstel: er zou een supersnelle intercity komen die tussen Alkmaar en Amsterdam Sloterdijk geen tussenstops maakt. Willem Peters van BAS: “Alkmaar werd dus op zijn wenken bediend. Feitelijk kreeg Alkmaar in dit voorstel de oude intercity terug. Maar tot grote verbazing van BAS hebben Alkmaar en de regio dit voorstel van de NS verworpen."
De belangrijkste motivatie was dat de tussengelegen stations op de lijn Alkmaar-Amsterdam dan minder bediend zouden worden. BAS is verbaasd over dit argument want een snellere verbinding met Amsterdam betekent automatisch dat je tussengelegen stations moet overslaan. De betrokken partijen hadden dit dus van tevoren kunnen weten.
Peters wil onder andere weten waarom Alkmaar dit prachtige aanbod van de NS heeft verworpen, terwijl er in eerste instantie om was gevraagd. Ook is hij benieuwd hoe het overleg met de regio is verlopen en welke belangen het zwaarst hebben gewogen.
“Een retourtje Alkmaar-Amsterdam zou in de nieuwe dienstregeling een kwartier in reistijd hebben gescheeld, en wij denken dat veel treinreizigers uit Alkmaar en het gebied ten noorden daarvan zeer tevreden zouden zijn met deze supersnelle IC", aldus Peters.