Het wordt steeds drukker op de Oosttangent, nieuwbouw in De Draai en Huygenhoek is daar mede de oorzaak van. Om de doorstroming van het verkeer op de Oosttangent te verbeteren stelt het college van Heerhugowaard de raad voor om twee bestaande rotondes om te bouwen tot gedeeltelijke 'turborotonden'. Het gaat om de rotonden Oosttangent - Dijk van Kyoto / Lotte Beesedijk en Oosttangent - Haringvliet / West-Frieslandsingel. Deze zijn volgens een onderzoek van het Bureau Goudappel Coffeng de voornaamste obstakels voor een goede verkeersstroom.
De gedeeltelijke turborotondes krijgen twee rijstroken: één voor het doorgaande en het rechts afslaand verkeer en één voor het links afslaand verkeer. Zo komen er op de rotonde geen weef- en snijconflicten meer voor. Hiermee zal de doorstroming van verkeer uit de richting Alkmaar in de avondspits verbeteren. Ook het openbaar vervoer profiteert en het huidige sluipverkeer door de aangrenzende wijken van de Oosttangent zal verminderen, zo is de verwachting.
Streven is de werkzaamheden nog in 2020 te starten. Met deze maatregelen geeft het college invulling aan de Raadsagenda 2018-2022 waarin verbetering van de doorstroming op de Oosttangent prioriteit heeft. Tijdens de werkzaamheden kan het verkeer gebruik blijven maken van de Oosttangent.