Sinds donderdag kunnen lokale ondernemers zich aanmelden bij bezorgeninalkmaar.nl . Door de maatregelen voortvloeiend uit de coronacrisis hebben horecagelegenheden in de deuren moeten sluiten, en een groeiend aantal winkels staat het water aan de lippen. De website biedt daarbij de helpende hand en is een initiatief van Alkmaar Marketing en het Alkmaars Bolwerk. "Er was een drang om iets te ondernemen en niet alleen maar lijdzaam toe te zien", zo zegt Alkmaar Marketing directeur Ger Welbers.
Hoewel de website op het eerste gezicht lijkt op diverse al langer actieve landelijke alternatieven is er toch een belangrijk verschil volgens Welbers: "De aangesloten restaurants hebben bijvoorbeeld zelf geen eigen bezorgservice maar krijgen nu wel de mogelijkheid om hun gerechten bij de mensen te krijgen, of mensen kunnen de gerechten afhalen." Dat het allemaal iets anders in elkaar steekt dan bij de 'grote jongens' blijkt uit de opties voor het bestellen. Dat kan via de website, telefonisch of via de mail, maar per ondernemer verschillen de mogelijkheden.
De gerechten worden door de koks uiteraard bereid met inachtneming van strikte hygiënemaatregelen en all producten worden door de betreffende winkeliers met dezelfde zorg voor hygiëne verpakt. De bestelling wordt vervolgens voor de deur neergezet waarna de bezorger gepaste afstand houdt totdat de bestelling in ontvangst is genomen. Er wordt geen contant geld geaccepteerd, betalen gaat via iDeal, een Tikkie of met pin aan de deur.