De NS is van plan in 2022 weer een aantal grotere wijzigen door te voeren in de dienstregeling. Voor het eerst betrekt de NS overheden al vroeg bij de concepten. Voor Noord-Holland Noord werden vier wijzigingen voorgesteld, waaronder een nieuwe directe IC+ verbinding tussen Alkmaar en Sloterdijk en spits-treinen tussen Alkmaar en Haarlem in beide richtingen. Het tweede voorstel werd enthousiast ontvangen, maar de IC+ leverde protest op vanuit gemeenten die zouden worden gepasseerd. De NS capituleerde.
Vanuit de regio NHN kwam de wens om een snellere verbinding van en naar Amsterdam, een betere overstap in Hoorn, meer intercity’s tussen Alkmaar en Haarlem en het maken van een opstap naar een dienstregeling volgens het ‘spoorboekloos rijden’. Daarnaast wordt NS gemotiveerd om de bezetting in de daluren en de ‘tegenspits’ te verbeteren.
De NS stelde een ‘drietreinensysteem’ voor met, naast sprinters en intercity's, intercity's plus (IC+) direct tussen Alkmaar en Sloterdijk zonder tussenstops. Dit scheelt 7 minuten reistijd, maar tussengelegen gemeenten willen dit niet en de NS liet het idee voor nu varen.
Het plan om spits-intercity's tussen Alkmaar en Haarlem in beide richtingen te laten rijden wordt daarentegen toegejuicht, al bleef daarbij de wens om ze door te laten rijden naar Hoorn, en ook buiten de spits een intercity te laten rijden. De NS gaat hier niet verder op in.
Twee andere plannen kregen wel weer kritiek: het in Alkmaar splijten van de sprinter-dienst Haarlem - Hoorn voor een betere aansluiting in Hoorn, en het niet meer voorbij Alkmaar laten rijden van spits-intercity's uit Maastricht. Wat betreft dat laatste wil NS niet wijken. Het aantal zou dan van zeven naar vier gaan. Als alternatief voor betere overstaptijden stelt de NS voor om de sprinter-tijden een kwartier te verleggen. Dit is ook positief voor reizigers van richting Den Helder.
Gemeenten hebben tot 12 maart om op het tweede concept te reageren en daarna volgt eind april weer een reactie van de NS.
Om participatie te bevorderen is inmiddels ook overleg afgesproken voor de plannen voor het spoor richting 2030 en om het treinvervoer jaarlijks te evalueren en mogelijk met elkaar te verbeteren.