De gemeenten Groningen, Pijnacker-Nootdorp, Purmerend, Spijkenisse en Hilversum lanceren na de zomer online winkelplatforms voor lokale ondernemers en winkelgebieden. Doel is om de lokale economie te stimuleren. Na een aangenomen motie van PvdA, CDA, D66, GroenLinks en VVD, gaat het Alkmaarse college nu onderzoeken of een eigen versie levensvatbaar is.
Online en fysieke verkoop worden vaak gezien als concurrenten van elkaar, maar met het retailinnovatielab ‘Smart Distributie & Buy Local’ toont de Retailagenda dat een lokaal georiënteerde webwinkel juist positief werkt voor beide. De Retailagenda werd in 2015 opgezet door het Ministerie van Economische Zaken, vanwege de eerdere crisis en toenemende leegstand in winkelcentra.
Middels de motie geeft gemeenteraad het college opdracht om te onderzoeken of er voldoende draagvlak is voor een dergelijk online shopplatform. Dit onderzoek past in een uitgebreider onderzoek dat is gebaseerd op het 7 Puntenplan van het coalitieakkoord 'Alkmaarders aan Zet'. Dat plan heeft als doel de aantrekkelijkheid van de binnenstad en/of andere winkelcentra te vergroten.