Het ziet ernaar uit dat de vaarverbinding tussen de Achterburggracht in Noord-Scharwoude en de Machinesloot in Zuid-Scharwoude terug gaat komen, maar het laatste woord is hier nog niet over gesproken. De raad buigt zich nu over het kostenplaatje, dat vreemd genoeg pas later aan het project was toegevoegd. Daarnaast is er vanuit de buurt veel weerstand tegen het tracé via de Sportlaan en Wilgenlaan, dat de gemeente ontwierp, al is onduidelijk hoeveel nou precies.
Een enquête onder omwonenden van Burgerrekenkamer Langedijk (een initiatief van inwoner Bas Muurling) kende een "ongekend hoge" respons van 55 procent, en daarvan wilde 80 procent geen vaarverbinding. Eerder was al een alternatief geopperd; een oostelijk tracé. 74 procent heeft er echter geen vertrouwen in dat echt naar ze wordt geluisterd. Muurling stelt dat er standaard zo weinig vertrouwen in het gemeentebestuur is.
Via sociale media uit een drietal buurtbewoners fikse kritiek op de enquête en de initiatiefnemers, die anti-vaarverbinding zijn. Naast Muurling is dat de groep Baas in Eigen Buurt. Mevrouw Hink zegt dat zij "genoeg" voorstanders mensen kent, mevrouw Van Oene kent er vele en mevrouw Van der Hoek stelt zelfs dat een meerderheid vóór is.
"Mensen van Baas in Eigen Buurt komen langs om zieltjes te winnen", schrijft Van der Hoek. Ze heeft zelf geen enquête gekregen. "Daar mochten we niet over lezen". Zij vindt de westelijke variant geweldig. "Ik neem aan dat de bang gemaakte bewoners van Grenswoude niet hoeven te vrezen voor een brug die niet begaanbaar is voor rollators." Van der Hoek stelt voor om een neutrale en ook controleerbare enquête in de hele buurt te houden. Mevrouw Hink weet dat in ieder geval delen van de Lindenlaan en de Sportlaan waren overgeslagen. "Dus hoezo ruime meerderheid?" Zij hoopt dat het gemeenteraad weinig waarde hecht aan de enquête. Van Oene vertrouwt het niet dat Baas in Eigen Buurt gevraagd was bij welke bewoners de enquête in de bus moest en besloot niet mee te werken.
Het alternatieve tracé zal wellicht veel meer buurtbewoners aanspreken, maar schijnt ook veel meer te kosten: niet 1,5 tot 2,1 miljoen euro maar 2,4 tot 2,9 miljoen. Naar verwachting neemt de gemeenteraad op 12 maart een besluit. Daarna is het project in te zien en start een bezwaarperiode. (foto: lomw.nl)