In juni uitte oud-wethouder voor Heerhugowaard Rob Mark tijdens de commissievergadering van Provinciale Staten al zijn bezwaren tegen de huidige plannen van de spoorwegtunnel op de Zuidtangent. Nu benadert Mark ook Langedijk in de hoop dat deze gemeente zich wel achter de ideeën van Mark schaart.
Langedijk heeft ook belang bij een goede bereikbaarheid van het station. In Mark's alternatieve plan zou het doorgaande verkeer tussen Langedijk en Heerhugowaard beter doorstromen.
De aanleg van de geplande spoorwegonderdoorgang op de Zuidtangent zou nadelige gevolgen hebben voor ondernemers aan de Industriestraat, en er zouden te weinig parkeerplaatsen zijn in het Stationsgebied. Volgens het ontwerp krijgt de Zuidtangent een doorgetrokken middenberm en moet verkeer richting de Industriestraat via een lus een nieuwe brug naast het spoor over. Dit zou de bereikbaarheid verslechteren. Het tekort aan parkeerplekken wordt volgens Mark veroorzaakt door de geplande woontoren en de andere gebouwen.
Mark pleitte ervoor om een onafhankelijke partij in te schakelen om dit te onderzoeken en kwam zelf met een alternatief plan: een verhoogde rotonde met meerdere gescheiden banen of het hele plan opsplitsen.