Van dinsdag 27 tot en met zaterdag 31 maart zijn laatstejaars leerlingen Bloem & Design trotse uitbater van een Pop Up Experience aan het Waagplein in Alkmaar. Het voormalige Oilily-pand zal een week lang als hun winkel fungeren met het thema de tulp. Bezoekers leren er over de geschiedenis en het bloeiproces van ons nationale symbool.
Met de Pop Up Experience doen de leerlingen ervaring op in het opzetten en exploiteren van een bloemenwinkel. Voor de financiering zochten ze sponsoren en verkochten aandelen. De opbrengst komt geheel ten goede aan Stichting ALS en het Nationale Ouderenfonds, doelen die de leerlingen zelf uitgekozen hebben.
Gedurende de week zijn ook leerlingen Voeding & Voorlichting aanwezig om tips te geven voor een gezond en gevarieerd eetpatroon en uitleg te geven over bijvoorbeeld e-nummers.
De Noord-Hollandse boIlensector is wereldmarktleider en staat bol van technische innovaties en duurzame oplossingen. In de Pop Up Experience is te zien hoe teelt onder led-verlichting plaatsvindt. Op vijf mobiele teeltinstallaties met 2.000 stelen worden de broeistadia van de tulp tentoongesteld. De installaties worden ter beschikking gesteld door GreenPort NHN, een netwerkorganisatie die als doel heeft het stimuleren en initiëren van innovatie in de regio Noord-Holland Noord. De 2.000 tulpen worden gesponsord door Niels Kreuk BV uit Andijk. De winkel en de kaasmarkt vormen een mooie koppeling van Hollandse iconen.
Vrijdag 30 maart wordt tussen 10:00 en 13:00 uur de eerste Alkmaarse kaasmarkt georganiseerd. Ter ere van het 425-jarig jubileum van het Alkmaars Kaasdragersgilde heeft tulpenbollenkweker Kees Stoop de rode ‘Alckmaer’ gekweekt. De tulp wordt op deze eerste kaasmarkt officieel gedoopt.
Maandagavond wordt de 'Experience for a Week' in besloten kring feestelijk geopend door wethouder Elly Konijn. Daarna is de winkel van dinsdag tot en met vrijdag open tussen 10:00 en 18:00 uur en op zaterdag van 10:00 tot 17:00 uur.